• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teacher Education System based on Professional Teaching Standards in the U.S.

Research Project

Project/Area Number 18K13075
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTakamatsu University (2020-2021)
Kurashiki Sakuyo University (2019)
Shikoku Gakuin University (2018)

Principal Investigator

FUJIMOTO SHUN  高松大学, 発達科学部, 講師 (10582025)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師教育 / 教員専門職基準 / アメリカ / 教員養成 / 教員免許 / 教員研修 / 専門職基準 / 教師教育政策 / 教員育成指標
Outline of Final Research Achievements

The study aimed to examine the characteristics and issues of quality assurance of the teacher education system of the United States considering professional teaching standards.
The findings are as follows: (1) the National Board for Professional Teaching Standards(NBPTS) certification system is positioned as an effort to promote school improvement, focusing on professional standards. And the National Board Certification(NBC) process can be accepted as an alternative to college credit and a certain number of hours of professional development activities. (2) Diverse quality assurance is based on state-level professional teaching standards which were developed in compliance with the NBPTS standards.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、教員専門職基準の全米的傾向や特徴を把握した上で、メリーランド州やワシントン州など特定諸州の教員養成・採用・研修制度の構造や実態を明らかにしたという点で学術的意義がある。特に、全米教職専門職基準委員会(NBPTS)の資格認定システムに着目し、州や学区レベルの教師教育制度にどのように位置づき、どのような取り組みが行われているかを詳細に分析した点は重要であり、これまでの先行研究では検討されていない。これらの分析を通して、教員育成指標の策定や活用が進められる我が国の教師教育制度のあり方に対して改善指針を提示した点でも社会的な意義を有するものといえる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 全米教職専門職基準委員会(NBPTS)スタンダードを活用した教師教育施策の展開2020

    • Author(s)
      藤本駿
    • Journal Title

      高松大学紀要

      Volume: 74 Pages: 1-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 全米教職専門職基準委員会(NBPTS)による資格認定システムの制度的位置づけとその課題2019

    • Author(s)
      藤本駿
    • Journal Title

      アメリカ教育学会『アメリカ教育研究』

      Volume: 29 Pages: 90-112

    • NAID

      40021876957

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員専門職基準に基づく米国教員免許更新制の質保証に関する研究2021

    • Author(s)
      藤本駿
    • Organizer
      西日本教育行政学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育委員会における教員育成指標の政策分析2020

    • Author(s)
      大竹晋吾、藤本駿、牛渡亮
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員育成指標策定後の再編過程に関する研究―教員 育成協議会(総称)の審議項目に着目して―2019

    • Author(s)
      大竹晋吾、藤本駿、牛渡亮
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 全米教職専門職基準委員会(NBPTS)スタンダードを活用した教員育成 支援策の意義と課題2019

    • Author(s)
      藤本駿
    • Organizer
      アメリカ教育学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 現代米国における教師教育制度に関する研究―教員専門職基準の策定動 向とその影響を中心に―2019

    • Author(s)
      藤本駿
    • Organizer
      西日本教育行政学会第3回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「第7章 優秀教育長の特性と施策成果」八尾坂修編著アメリカ教育長職の役割と力量形成2021

    • Author(s)
      藤本駿
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「全米教職専門職基準委員会」「優秀教育長」アメリカ教育学会編著『現代アメリカ教育ハンドブック第2版』2021

    • Author(s)
      藤本駿
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新教職課程演習第4巻 教育法規、教育制度、教育経営2021

    • Author(s)
      藤井穂高・滝沢潤編著
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003457
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi