• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The infuluence of university entrance exam on career choices and university adaptation of high school students

Research Project

Project/Area Number 18K13088
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionDoshisha University (2021)
Meisei University (2018-2020)

Principal Investigator

Nishimaru Ryoichi  同志社大学, 研究開発推進機構, 嘱託研究員 (70634476)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords大学入試 / 大学適応 / 授業への関心・理解 / 大学生調査 / 大卒就職 / 初職 / 授業の理解 / 授業の関心 / 追跡調査 / パネル調査 / 進学理由 / インターネット調査 / 高校時の進路選択 / 出身階層
Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed whether there is a difference in "interest" and "understanding" of students' lessons depending on the university entrance exam. As a result, it was the students who enrolled in the recommended entrance exams, not the general entrance exams, that tended to "many lessons that suit their interests" at private universities. However, the tendency of "I don't understand the content of the lesson" was also a student who entered the school by the recommendation entrance exam. Since we are aiming for the first year when GPA has not been confirmed, we cannot grasp the subsequent trends. In addition, students enrolled in a private lower university on a recommendation admission may interfere with their studies at the university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学入試は多様化したにもかかわらず、その社会的位置づけが計量的データによって、ほとんど検討されていない。たとえ検討されたとしても、その多くが大学単位の事例的なものに過ぎずないのである。そうした中、今回の検討から、一般入試と推薦入試を経て入学した学生の差が、下位に位置づく大学ほど大きいようすが確認できた。入試形態による差は、全国一律ではないのである。今後も多様化した大学入試を基軸とし、さらに検討を進めていけば、大学入試制度に対する有益な情報が得られるだろう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 多様化した大学入試と授業への関心・理解の関係:大学ランクを踏まえた初年次学生の分析2021

    • Author(s)
      西丸良一
    • Journal Title

      法政大学多摩論集

      Volume: 37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校の設置者を選択する要因:教育アスピレーションと母親の関与の視点から2020

    • Author(s)
      西丸良一
    • Journal Title

      チャイルド・サイエンス

      Volume: 20

    • NAID

      40022529890

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学への進学理由と入試形態の関係―大学入試研究の経緯を踏まえて―2019

    • Author(s)
      西丸良一
    • Journal Title

      明星大学社会学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 39-47

    • NAID

      120006875240

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学入試と大卒就職の関係2021

    • Author(s)
      西丸良一
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校の設置者をめぐる教育意識―中学生と母親パネル調査(JLPS-J)データを用いて―2019

    • Author(s)
      西丸良一
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校進学と進路意識の変化―中学生と母親パネル調査(JLPS-J)第2波調査の結果から―2018

    • Author(s)
      藤原翔・西丸良一・多喜弘文
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 東京大学社会科学研究所課題公募型二次分析研究会報告会

    • URL

      https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/flyer2021_kadaikoubo3.pdf

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi