• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Sociology on the Movement for Inclusive Education in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K13091
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionNayoro City University

Principal Investigator

Hori Tomohisa  名寄市立大学, 保健福祉学部, 准教授 (70608710)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords障害 / 歴史 / 就学運動 / 共生共育 / インクルーシブ教育 / 日本 / 教育 / 原則統合 / 公共性
Outline of Final Research Achievements

This research project is a historical study on the social movement that advocated for the inclusion of children with disabilities into mainstream schools between the 1970s and the present day. Today, this movement may be characterized as the pursuit of a legal system in which all children, regardless of whether they have disabilities or not, are enrolled in mainstream schools. This project describes how the movement for children with disabilities to attend mainstream schools in Japan has developed into today’s movement advocating for the legal system that premises their “inclusion”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本政府が2014年1月に批准した国連障害者権利条約ではインクルーシブ教育が規定されている。この批准にともない、日本政府は本条約の第24条に規定されているインクルーシブ教育を実行に移す義務を国際的に負っている。
この点で、日本の「共生共育」の思想の特徴を明確にすることは、インクルーシブ教育の実現に向けた制度改革を進めるためにも必要不可欠の作業である。今後は、国際的な教育改革運動であるインクルーシブ教育の理念や性格を改めて整理し、これと日本の就学運動のなかで展開された議論とを比較検証することを通して、日本のインクルーシブ教育のあり方について議論を深めていきたい。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 「<地域の学校>へ行く/を問う――1980年代における障害児を普通学校へ・全国連絡会の運動と1970年代におけるその前史」2019

    • Author(s)
      堀 智久
    • Journal Title

      『立命館生存学研究』

      Volume: 第2号 Pages: 269-279

    • NAID

      120006600069

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「文系研究者の就職問題」2019

    • Author(s)
      堀 智久
    • Journal Title

      『ゆきわたり』

      Volume: 第516号 Pages: 23-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「『共生共育』の思想――子供問題研究会の1970年代」2018

    • Author(s)
      堀 智久
    • Journal Title

      『障害学研究』

      Volume: 第13号 Pages: 195-220

    • NAID

      40021589694

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「障害、障がい、障碍、どれが正しいの?――主体的に、かつ協同で学びを深めていく力を養う」2018

    • Author(s)
      堀 智久
    • Journal Title

      『広報なよろ』

      Volume: 153 Pages: 11-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害の社会モデルと障害者主導によるインクルーシブ教育運動――英国の障害者団体ALLFIEの取り組みから2020

    • Author(s)
      堀智久
    • Organizer
      障害学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害児を普通学校へ・全国連絡会の運動における「原則統合」とインクルーシブ教育2019

    • Author(s)
      堀智久
    • Organizer
      第16回障害学会(京都)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi