• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research study on diversity education support and multiple project-based partnerships in Italian public schools.

Research Project

Project/Area Number 18K13092
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMorioka College

Principal Investigator

Takahashi Haruna  盛岡大学, 文学部, 准教授 (80781418)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords特別教育ニーズ / 個別教育計画・個別指導計画 / インクルーシブ教育 / 文化間教育 / 欧州評議会 / 文化間対話に関する白書 / 中立・平等 / 人格 / impertality / 文化間対話 / 理念 / 教育の貧困 / 特別ニーズ / 地域性 / 地域教育会議 / 国際会議 / 多様な論者 / 多様な教材 / ウェブ会議 / 特別教育計画 / 特別指導計画 / 地区センター / イタリア / 学校 / インクルーシブ / 包摂 / 障害 / 支援 / 教育 / 多様性 / 包摂的教育 / イタリア公立学校 / パートナーシップ
Outline of Final Research Achievements

In recent years, Italian public education has introduced the concept of 'special educational needs' (BES) in line with the framework of the UK and other countries (Ministry of Public Education Circular, 2013), while taking into account the principle of diversity inclusion based on traditional universalism, foregrounding particulalism, which emphasises individual provision. However, although the system stipulates different responses to the three categories of special educational needs, cases have emerged where they are treated integrally in actual educational practice. This seems to be not unrelated to the fact that the idea of personality as an entity that is formed through relationships has been confirmed in the Constitution of the Republic and a series of education-related laws and regulations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イタリア国際会議や日本の議論では、公立学校のなかの多様性をすべての子どもの教育の機会とする見方と個別の支援とする見方の間で、あるべき折り合いが見出されたとは言い難い。また全体教育と個別の支援を無暗に混同したり、安易な択一に流れたりするとかえって問題を生じることも指摘されている。むろん各国では全体と個別の要請の間を折衷する「合理的配慮」も期待されるが、イタリアの障害児のインクルーシブ(インクルージョン)ないし文化間教育が、「配慮」という消極的アプローチを越えて全児童生徒の教育実践を展開してきたことは無視できない。図らずも歴史的に個別と全体との折衝に取り組んできたイタリアの事例は示唆に富む。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ボローニャ大学(イタリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ボローニャ大学(イタリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] イタリアの公共図書館における文化間教育2021

    • Author(s)
      髙橋春菜
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 63号 Pages: 112-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ホーム」から「世界」へ―H.アーレント「私的領域/公的領域」概念によるイタリア公共図書館解釈の試み2019

    • Author(s)
      髙橋春菜
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 29 Pages: 17-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] What does it Mean to be Impartial in Intercultural Dialogue?: Listening to the Voices of Italian Practitioners.2022

    • Author(s)
      Haruna TAKAHASHI
    • Organizer
      IAIE: International Association for Intercultural Education, International Conference, Greece: Hellenic Open University (on-line)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 欧州評議会『文化間対話に関する白書』におけるimpartialという問題-イタリアの事例に照らして-2022

    • Author(s)
      髙橋春菜
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会, オンライン開催(北海道・東北地区共同)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] テンポ・ピエーノとは何だったのかーボローニャ教育市民会議Febbraio pedagogico(1974)の議事録を中心に2021

    • Author(s)
      髙橋春菜
    • Organizer
      イタリア言語・文化研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Concept of public library as place for intercultural education: form and implications from a new Italian public library2018

    • Author(s)
      Haruna Takahashi
    • Organizer
      Emerging Researchers’ Conference (ERC) at ECER 2018 " Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research” Bolzano, Italy 3 - 4 September 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] イタリア教育学研究Ⅳ -これからの市民社会における公教育のあり方-(「今日の学校に教育参加する学校外主体」)2018

    • Author(s)
      髙橋春菜
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] EDUCATION: QUESTIONS AND DIALOGUES (AT) WORK.(in press)2023

    • Author(s)
      Rita Casadei (eds.)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      Edizioni ETS (Italy:Pisa)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本・イタリア合同シンポジウム What is the "professional knowledge" teachers are supposed to acquire?2021

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi