• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mathematical and Quantitative Approaches to Generalizing the Mechanisms of Educational Inequality

Research Project

Project/Area Number 18K13096
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

HAMAMOTO Shinichi  立教大学, 社会情報教育研究センター, 助教 (10782245)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育格差 / 社会階層 / 教育社会学 / 数理社会学 / 数理モデル / シミュレーション
Outline of Final Research Achievements

we aimed to develop a general theory of educational inequality by quantitative analysis with social surveys and mathematical modeling of the generation of inequality. The main findings of the research are that the gender gap in educational opportunities has almost disappeared and the gap by class has become dominant, that the gap in the choice of the university entrance, has a significant contribution to the class gap in the distribution of educational attainment, and that the analysis of the department of the high school shows that vocational departments still have the function of connecting students with companies. In addition, an analysis focusing on the department of the high school of origin showed that vocational departments still have the function of connecting students with companies. In addition, a model based on mathematical theory led to predictions that follow the results of the empirical analysis, suggests a possibility of a general theory of educational inequality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、教育機会格差の存在だけではなく、それらが社会全体の教育機会拡大とどのように関係しているのかを示すことに成功した。教育格差全体の中で、特に大学進学の格差が占める意味は大きく、現在特に女子の進学格差の要因として大きく機能している。ここから教育格差是正のための政策的な示唆も導ける。また、格差生成メカニズムを説明した数理モデルからも、教育機会の拡大によって一時的に格差が拡大することが予測され、現在多くの国で指摘されている現象に沿う結果である。本研究から、社会制度との関連の中で格差の発生を予測し、制御する理論への展開が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育達成の分布格差と配分格差――逐次ロジット要因分解による教育格差変動分析2021

    • Author(s)
      濱本真一
    • Journal Title

      社会学年報

      Volume: 50

    • NAID

      40022729474

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後教育達成の性差の長期変動――学校段階によるトレンドの違いとその帰結2020

    • Author(s)
      濱本真一
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 71 Pages: 377-393

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 合理的選択による進学格差の変動モデル:進学率と階層間格差のマイクロ・マクロリンク2020

    • Author(s)
      濱本真一
    • Journal Title

      理論と方法

      Volume: 67

    • NAID

      130007992356

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 無業リスクに関する後期中等教育学歴内格差とその趨勢――職業科トラックのセーフティネット機能の検討2019

    • Author(s)
      池田岳大・濱本真一
    • Journal Title

      社会学年報

      Volume: 48 Pages: 139-149

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 隣接分野から見た高等教育研究への問題提起2019

    • Author(s)
      相澤真一・濱本真一
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 104 Pages: 147-167

    • NAID

      130008020129

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 所有財項目による階層的地位尺度の構成2019

    • Author(s)
      濱本真一
    • Journal Title

      応用社会学研究

      Volume: 61 Pages: 117-131

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 進学機会格差と学歴達成格差──学校段階移行の階層効果と学歴の関連を記述する2021

    • Author(s)
      濱本真一
    • Organizer
      数理社会学会第70回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 職業学科の地位達成過程に関する不安定性2019

    • Author(s)
      池田岳大・濱本真一
    • Organizer
      数理社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的選択による進学格差の変動モデルーー相対リスク回避と教育拡大の関係の定式化2019

    • Author(s)
      濱本真一
    • Organizer
      数理社会学会第67回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 所有財項目による階層的地位尺度の構成2018

    • Author(s)
      濱本真一
    • Organizer
      東北社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 職業学科の地位達成過程の趨勢2018

    • Author(s)
      池田岳大・濱本真一
    • Organizer
      数理社会学会第66回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本の公的統計・統計調査2019

    • Author(s)
      櫻本健・濱本真一・西林勝吾
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi