• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Infuluence of knowledge of alternative school for non attendance on school teacher`s non attendance student guidance

Research Project

Project/Area Number 18K13098
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionAichi Bunkyo University

Principal Investigator

TAKENAKA TAKESHI  愛知文教大学, 人文学部, 准教授 (90762229)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学校外の不登校生の居場所 / 官民協働 / 不登校支援 / 開かれた不登校支援 / 不登校生の居場所 / 学校教員の不登校観 / 不登校指導における困り事 / デモクラティックエデュケーション / ソーシャルベンチャー / 教育NPO / オルタナティブ教育 / 不登校指導 / 学校教員の職業的社会化 / 教育の公共性
Outline of Final Research Achievements

The results of this study were: (1) clarification of school teachers' awareness and actual conditions of non attendance student guidance in relation to their understanding and recognition of alternative school for non attendance student, and (2) verification of the impact and transformation of good collaboration on school teachers' non attendance student guidance by focusing on alternative school operated through public-private collaboration. Various surveys have shown that many school teachers have little understanding of the content of activities in places for non attendance student outside school, and that they are tired of the current support structure that tends to place a heavy burden on specific teachers, while at the same time they have strong vague expectations for public-private collaboration.
In the case study, the process of transformation to a more open support system was shown as the understanding of the place of non attendance student outside school increased.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校と学校外の不登校生との関係をどう捉えていくかという問いは不登校研究だけでなく、教育の公共性のメカニズムを論じていく上でも重要な視点である。学校と学校外の不登校生の居場所との官民協働の機運がより高まりつつあるなかで、官民協働がも学校外の不登校生の居場所に関する学び(認知や理解)が学校教員に与える影響について考察し、学校と学校外の不登校生の居場所が相互補完的に機能しあえるかという視点の重要性を確認した。よりよい個に応じた包括的な不登校支援を見通していく中で、これからの不登校支援研究に拡がりを見いだすことが出来たと考える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 精神医療技法としてのオープンダイアローグの可能性―不登校支援への適用可能性という視点から―2021

    • Author(s)
      竹中烈
    • Journal Title

      愛知文教大学比較文化研究

      Volume: 16 Pages: 75-86

    • NAID

      40022653277

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルベンチャーによる官民協働の不登校生の居場所づくりの特質 ―<界>における関与者間の関係構造の変容に着目してー2021

    • Author(s)
      竹中烈
    • Journal Title

      教育支援協働学研究

      Volume: 3 Pages: 68-80

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校支援に対する学校教員の意識 -教育相談における困りごと事例の分析を通して-2019

    • Author(s)
      竹中烈
    • Journal Title

      愛知文教大学論叢

      Volume: 22 Pages: 67-78

    • NAID

      40022648527

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ソーシャルベンチャーの思想ー不登校支援の市場化、もしくは新しい協働を見据えてー2018

    • Author(s)
      竹中烈
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 15 Pages: 23-37

    • NAID

      40022586512

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校教員がもつ学校外の居場所に関する意識について2019

    • Author(s)
      竹中 烈
    • Organizer
      第71回日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フリースクール的な価値を基にした不登校支援の実際 ソーシャルベンチャーNPO団体が運営する教育支援センターを事例として2018

    • Author(s)
      竹中烈
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi