• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidating the neural basis for the improvement of problems between ADHD children and their caregivers through caregiver support

Research Project

Project/Area Number 18K13107
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Makita Kai  福井大学, 子どものこころの発達研究センター, 学術研究員 (10726607)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords脳イメージング / 子ども学 / 養育ストレス / ペアレント・トレーニング / 社会脳 / 社会神経科学 / 磁気共鳴画像
Outline of Final Research Achievements

In this study, we investigated the effects of parent training (PT) intervention on children with ADHD and their caregivers and related changes in the neural substrates. The subjects were divided into two groups: one group received PT before the other (trained group), and the other did not participate in PT until the end of the experiment (waiting group). The results showed that only mothers in the trained group showed a significant decrease in the child-rearing stress index, and that brain activity during the emotion estimation task increased in the left fusiform gyrus, which is involved in emotional processing of facial expressions. For children, the ADHD symptom scale improved and resting brain activity increased in the medial part of the frontal gyrus, which is involved in social understanding and cognition of self and others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海外ではADHD児自身への治療だけでなく,その養育者に対する子の症状への理解や接し方等を教育・支援する,ペアレンティング・トレーニング(PT)の重要性とその効果が示されてきているが,日本ではこのようなPTは少なく,その介入効果や生物学的根拠には不明な点が多い。本研究の結果から,PTにより,母親は相手の状態に対してより敏感に反応するようになり,それが子への理解と養育環境の向上を導き,間接的に子の持つ問題の軽減に結びついたと考えられる。これらの知見は科学的根拠に基づく効果的な子育て支援方法の確立に寄与し,日本におけるADHD児および養育者への社会的支援の質の向上にも資するものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] ADHD児の母親に対するペアレント・トレーニングが子どもの安静時脳機能に及ぼす影響-fMRIを用いた検討-2020

    • Author(s)
      牧田快、矢尾明子、島田浩二、笠羽涼子、友田明美
    • Organizer
      日本ADHD学会第11回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ADHD児の母親に対するペアレント・トレーニングが子どもの安静時脳機能に及ぼす影響-fMRIを用いた検討-2020

    • Author(s)
      牧田快、矢尾明子、島田浩二、笠羽涼子、友田明美
    • Organizer
      日本ADHD学会第11回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ペアレント・トレーニングがADHDのある子どもの注意機能に与える効果の予備的検討2019

    • Author(s)
      矢尾明子,島田浩二,笠羽涼子,牧田快,友田明美
    • Organizer
      日本ADHD学会第10回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi