Project/Area Number |
18K13136
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
|
Research Institution | Teikyo Heisei University (2020) Kanazawa Gakuin College (2018-2019) |
Principal Investigator |
Murayama Taiki 帝京平成大学, 現代ライフ学部, 講師 (90721671)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
|
Keywords | プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 幼児教育 / 保育 / ICT活用 / 教育方法 / 遊び / あそび / 学び / プログラミング |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a "programming experience activity program suitable for early childhood" as one of the ways of encountering digital technology with children who will live in the future. Specifically, we conducted (1) a survey on programming materials for infants, (2) development of activity programs, and (3) practice verification at childcare sites. As a result of this study, the following three points were clarified as requirements for programming experience activities suitable for early childhood: (1) programming as a tool to express infants' thoughts, (2) discovery of "programming thought" hidden in unplugged type activities, and (3) attention to the basis of programming thought. As a result of the research, all 30 kinds of activity programs were summarized and proposed.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究の本質的な意義は、これからの時代を生きる子どもたちとデジタルとのより良い出会いのあり方を追究することである。本研究では、その1つとしてプログラミング教育に焦点を当て、それを幼児期に適した形にするための留意点等を明らかにし、具体的な活動プログラムの開発を行なった。これらは、今後保育現場への普及や子育て支援の活動に役立つものと捉えている。また、実践を行う中で、従来保育で行なってきた活動(アンプラグド=デジタルを使わない活動)に潜むプログラミング的思考の基礎の発見が、保育の質的な向上や保育者のやりがいにもつながることが示唆された点も本研究における副次的な成果である。
|