• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on The Use of ICT in Early Childhood Education -Development of an Age-appropriate Programming Experience Activity Program-

Research Project

Project/Area Number 18K13136
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionTeikyo Heisei University (2020)
Kanazawa Gakuin College (2018-2019)

Principal Investigator

Murayama Taiki  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 講師 (90721671)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsプログラミング教育 / プログラミング的思考 / 幼児教育 / 保育 / ICT活用 / 教育方法 / 遊び / あそび / 学び / プログラミング
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a "programming experience activity program suitable for early childhood" as one of the ways of encountering digital technology with children who will live in the future. Specifically, we conducted (1) a survey on programming materials for infants, (2) development of activity programs, and (3) practice verification at childcare sites.
As a result of this study, the following three points were clarified as requirements for programming experience activities suitable for early childhood: (1) programming as a tool to express infants' thoughts, (2) discovery of "programming thought" hidden in unplugged type activities, and (3) attention to the basis of programming thought. As a result of the research, all 30 kinds of activity programs were summarized and proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の本質的な意義は、これからの時代を生きる子どもたちとデジタルとのより良い出会いのあり方を追究することである。本研究では、その1つとしてプログラミング教育に焦点を当て、それを幼児期に適した形にするための留意点等を明らかにし、具体的な活動プログラムの開発を行なった。これらは、今後保育現場への普及や子育て支援の活動に役立つものと捉えている。また、実践を行う中で、従来保育で行なってきた活動(アンプラグド=デジタルを使わない活動)に潜むプログラミング的思考の基礎の発見が、保育の質的な向上や保育者のやりがいにもつながることが示唆された点も本研究における副次的な成果である。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] プログラミング的思考に留意した幼児向けプログラミング活動に関する実践研究2021

    • Author(s)
      村山大樹
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 11 Pages: 79-86

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育におけるプログラミング体験に関する考察2020

    • Author(s)
      村山大樹
    • Journal Title

      金沢学院短期大学紀要「学葉」

      Volume: 61 Pages: 109-118

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 幼児教育におけるICTの活用-幼児のプログラミング体験に関する検証-2020

    • Author(s)
      村山大樹
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 村山大樹2020

    • Author(s)
      幼児教育におけるICTの活用-幼児のプログラミング体験に関する検証-
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者を支える玩具-子どもの主体的遊びを生み出す環境づくり-2019

    • Author(s)
      佐藤純子、久保谷真琴、金子嘉宏、細井香、山田修平、村山大樹、柏原聡子、真木千壽子、長谷川京子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 〈領域〉環境ワークブック2020

    • Author(s)
      佐藤純子[編著]、矢治夕起・田村美由紀・室井佑美・村山大樹・溝口義朗[著]
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473707
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi