• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develop KYT educational materials using ICT to develop risk- prediction and risk-avoidance ability in childcare situations

Research Project

Project/Area Number 18K13140
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionShimane University (2019-2022)
Shujitsu Junior College (2018)

Principal Investigator

Ito Yu  島根大学, 学術研究院教育学系, 講師 (80781054)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords危険予知トレーニング(KYT)教材 / ヒヤリハット / 危機予測・回避能力育成 / 保育者養成校 / 保育場面 / KYT教材
Outline of Final Research Achievements

Domestic and overseas literature and materials on dangerous recognition (hazard and risk), safety education, risk prediction and avoidance, KYT, etc. were collected, and problems and future countermeasures on near-miss were examined. A questionnaire survey was conducted with kindergarten teachers and child-care teachers nationwide. From the result, present state of near-miss in kindergarten and nursery school was clarified. In addition, the consciousness on dangerous recognition and risk management was clarified for the students who want to become kindergarten teachers or nursery school teachers. And danger prediction training (KYT) teaching material for risk prediction and avoidance ability training required in the childcare field was developed and practiced using ICT, and the effectiveness was verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者養成における危険予測・回避能力を育成するためのKYT教材が開発されれば、実習学生は保育施設によって異なる環境においても、予期せぬ危険を察知するコツを身につけることが可能となる。それによって、保育経験のない学生が保育実習に関わることから生じる危険な状況を回避し、乳幼児にも安全な活動を提供できる。また、本研究で保育者養成校の学生を対象に開発したKYT教材は、新任保育者対象の研修会、リカレント教育においても有効に活用できる。現職保育者の視点から実習中の学生のヒヤリハット状況を把握することで、具体的でわかりやすい危険防止のためのガイドラインやKYT教材を作成できたと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 9 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Risk Conditions in Home Economics Classes: Creating an Ideal Support System for Risk Avoidance2022

    • Author(s)
      Yu ITO, Keiko ITO, Nami YAMAMOTO
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 25(1) Pages: 15-26

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読み聞かせ場面における絵本の内容が子どもに与える影響―年齢差による反応に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤優, 中川香澄
    • Journal Title

      島根大学教育臨床総合研究

      Volume: 21 Pages: 69-84

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 乳児期の食事場面における子どもの心地よさを支えるための要因に関する研究―子どもと保育者の関係性構築のプロセスに着目して―2022

    • Author(s)
      淀川裕美,酒井治子,林薫,志賀大輔,渡邉高幸,會退友美,池谷真梨子,伊藤優
    • Journal Title

      保育科学研究

      Volume: 11 Pages: 31-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部「家庭」における中高接続に関する検討―教師の困難状況からみた課題―2021

    • Author(s)
      斎藤紀子, 河﨑智恵,伊藤優,伊藤圭子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第44巻1号 Pages: 37-49

    • NAID

      40022657942

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 育児に困難を有する保護者への支援に関する検討―「食事の連絡帳」の記述から―2021

    • Author(s)
      伊藤優
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 第72巻6号 Pages: 333-347

    • NAID

      130008061627

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育施設における中学生受け入れ時の安全に関する意識の検討2020

    • Author(s)
      伊藤優, 鎌田雅史
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 第79巻4号 Pages: 332-341

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児の食行動別にみた保育者の食事指導意識2020

    • Author(s)
      伊藤優
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 第71巻7号 Pages: 9-19

    • NAID

      130007877737

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園教育実習における実習生の幼児に対するかかわり―困難さを感じる場面の特徴―2020

    • Author(s)
      伊藤優・髙橋均・鎌田雅史
    • Journal Title

      保育者養成教育研究

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • NAID

      40022276798

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育施設におけるリスクマネジメントに関する心理学的研究の展望2019

    • Author(s)
      鎌田雅史・伊藤優
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 49 Pages: 73-84

    • NAID

      40022180258

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成校学生を対象としたリスクマネジメントに関する意識調査2019

    • Author(s)
      伊藤優・鎌田雅史
    • Journal Title

      就実教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 67-76

    • NAID

      120006728234

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園の食事場面における保育者の食事援助観と座席位置―4歳児との共食場面に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      伊藤優
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 48 Pages: 131-137

    • NAID

      40021834135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 離乳期の食事場面での子どもの心地よさを支える要因に関する検討1―気分のムラがあるS児に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      伊藤 優・會退 友美・池谷 真梨子・淀川 裕美・酒井 治子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 離乳期の食事場面での子どもの心地よさを支える要因に関する検討2―こだわりの強いT児に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      淀川 裕美・池谷 真梨子・伊藤 優・會退 友美・酒井 治子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 片付け場面における子どもの行動変容過程に関する研究2022

    • Author(s)
      伊藤優、石戸朋子
    • Organizer
      日本家政学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の支援が子どもの身体活動に及ぼす影響の検討2022

    • Author(s)
      伊藤優・須崎康臣
    • Organizer
      本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育施設の食事場面における保育者の「気になる子ども」とのかかわりに関する検討2022

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      日本家政学会中国・四国支部研究発表会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者志望学生を対象としたYouTube上の保育関連動画の利用状況に関する調査2022

    • Author(s)
      伊藤優,境愛一郎
    • Organizer
      第6回保育者養成教育学会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自然材を用いた遊びのプロセスに関する研究 ―遊びの転換点に着目して―2021

    • Author(s)
      伊藤優, 藤井友香
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 食に関する不安が子育てに向き合う気持ちに及ぼす影響:多様なサポートによる緩衝効果2021

    • Author(s)
      伊藤優,鎌田雅史
    • Organizer
      第68回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校家庭科ふれあい体験時の危険防止に関わる事前指導の検討2021

    • Author(s)
      伊藤優,鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における消費者教育の教材開発2021

    • Author(s)
      鎌野育代, 伊藤優
    • Organizer
      第67回日本家政学会中国・四国支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の食事援助観別にみた食事場面における子どもへの働きかけ2021

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      第67回日本家政学会中国・四国支部研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児とのふれあい体験における園と中学校との連携に関する検討-事前打ち合わせに焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 安全に対する過信と認知バイアスとの関連性2020

    • Author(s)
      伊藤優,鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の食事行動と保護者の食事に関する悩みおよび子育て観との関係2020

    • Author(s)
      伊藤優,鎌田雅史
    • Organizer
      第67回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子育て支援活動における保育者養成校学生の変容―アサーションの活用に着目して―2020

    • Author(s)
      伊藤優・髙橋均
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第4回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Survey on the safety consciousness of preschool teachers when children come into contact with teenagers2019

    • Author(s)
      Yu Ito, Masafumi Kamada
    • Organizer
      Organisation Mondiale pour l’Education Prescolar Asia Pacific Region Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学生と幼児のふれあい体験に対する保育者の危険意識2019

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生ふれあい体験時の保育者の意識調査―事前指導及び危険意識に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      伊藤優・鎌田雅史
    • Organizer
      第66回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ポジティブ感情と危険認知との関係―保育場面における楽観バイアスに着目してー2019

    • Author(s)
      伊藤優・鎌田雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Where do Japanese Kindergarten Teachers Sit during Lunch Time?2019

    • Author(s)
      Yu Ito
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 15th Annual Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育者を目指す学生のリスクマネジメントに関する意識調査2019

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第3回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園教育実習における実習生の幼児に対する声かけの特徴2018

    • Author(s)
      伊藤 優・高橋均
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園の食事場面における保育者の座る位置からみた食事指導観2018

    • Author(s)
      伊藤優
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児とのふれあい体験学習における中学生の対児感情の変容過程―中学生の「心の声」に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      伊藤 優, 小笠原千明, 藤井志保
    • Organizer
      日本家政学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典2021

    • Author(s)
      伊藤優,青木一永,浅川淳司,石田賀奈子,石田慎二他
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第15巻 初等生活科教育、初等音楽科教育、初等図画工作科教育、初等家庭科教育、初等体育科教育、初等総合的な学習の時間2021

    • Author(s)
      伊藤優,河﨑智恵,河村美穂他
    • Total Pages
      587
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      公益財団法人児童育成協会、清水 益治、森 俊之編
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805857900
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 実践的指導力をつける家庭科教育法2018

    • Author(s)
      多々納道子・伊藤圭子編
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi