• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

家庭科におけるESDのあり方に関する実証的研究-韓国の家庭科との比較を通して-

Research Project

Project/Area Number 18K13154
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

鄭 暁静  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30774632)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsESD / 家庭科 / 日韓比較 / 教育課程 / 教科書 / 家庭科教育 / SDGs / 家族・家庭生活領域
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、日本と韓国における家庭科のESDの授業実践を比較分析することを通して、互いの学びの違いから、今後の家庭科のESDのあり方を提案することを目的としている。具体的には、日本と韓国の家庭科におけるESDの要素を、教育課程及び教科書分析を通して明らかにした上で、授業実践を行うことであった。しかし、新型コロナウイルス感染症拡大により授業実践が取りやめられた。そのため、授業実践に代わる生徒の学びの実態に関する調査として、教員を対象にした聞き取り調査を行うことにした。
令和4年度では、韓国の教員を対象にした聞き取り調査を行っている。令和5年度では、韓国の調査を基に、日本の教員を対象にした聞き取り調査を行った。
これまで得られた日韓教員の聞き取り調査のデータを基に、日韓の比較分析を行っていく予定である。韓国の聞き取り調査では、韓国の研究者の協力を得ており、データ分析の際にも韓国の視点から引き続き協力を得る予定である。
なお、日韓の教科書比較分析(消費生活・環境領域)の結果をまとめ、Journal of Home Economics Education Researchに投稿し、研究論文として発表した。また、教育課程比較分析(消費生活・環境領域)の結果は21th ARAHE Biennial International Congress 2023で発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染症拡大により、予定していた生徒対象の質問紙調査及び授業実践ができなくなり、その代替策として、日韓の家庭科の教員を対象にした聞き取り調査を行うことにした。韓国の教員調査から日本の教員調査まで行い、両国のデータは全て収集した。

Strategy for Future Research Activity

両国の聞き取り調査で得られたデータをもとに比較分析を行い、その結果をまとめ、引き続き研究発表を行う。なお、韓国の聞き取り調査の結果は、令和6年度の国際家政学会で発表をする予定である。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Korea university(韓国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Korea university(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Comparing ‘Consumer Life’ of Korean and Japanese Home Economics Textbooks Through ESD Concept2023

    • Author(s)
      Yu Nan Sook、Jung Hyojung
    • Journal Title

      Korean Home Economics Education Association

      Volume: 35 Issue: 2 Pages: 73-89

    • DOI

      10.19031/jkheea.2023.6.35.2.73

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparing Korean and Japanese Middle School Home Economics Curricula Through an ESD Lens2022

    • Author(s)
      Jung Hyojung、Yu Nan Sook
    • Journal Title

      Korean Home Economics Education Association

      Volume: 34 Issue: 4s Pages: 5-19

    • DOI

      10.19031/jkheea.2022.12.34.4s.5

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Comparison of Sustainable Development Education from an Integrated Perspective on the “Home Life” Field of Korean Practical Arts Education and the Japanese Home Economics Education2020

    • Author(s)
      Hyojung JUNG
    • Journal Title

      Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction

      Volume: 20 Issue: 14 Pages: 89-111

    • DOI

      10.22251/jlcci.2020.20.14.89

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小・中学校家庭科の消費生活・環境領域の学びの課題 -先行研究分析を通して-2020

    • Author(s)
      市川幸奈・鄭暁静
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 97-112

    • NAID

      120007098900

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] An Analysis of Dietary Areas in Home Economics Textbooks of Elementary Schools in Japan2020

    • Author(s)
      Hyojung JUNG
    • Journal Title

      Journal of Korean Practical Arts Education

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 83-106

    • DOI

      10.24062/kpae.2020.33.1.83

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校教員のジェンダーに関する意識と実態 -長野県中学校教員への質問紙調査を通して-2020

    • Author(s)
      鳥毛彩花,鄭暁静
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14 Pages: 197-206

    • NAID

      120007099558

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comparison of the Family Life Area in Korean Practical Arts Course and Japanese Home Economics Course : An Analysis Curriculum and Textbooks2018

    • Author(s)
      Hyo-jung Jung
    • Journal Title

      Journal of Korean Practical Arts Education

      Volume: 31(4) Issue: 4 Pages: 177-198

    • DOI

      10.24062/kpae.2018.31.4.177

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Comparing Resource Management of Korean and Japanese Home Economics Curricula Through Six ESD Concepts2023

    • Author(s)
      Nan Sook Yu・Hyojung Jung
    • Organizer
      21th ARAHE Biennial International Congress 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程の大学生のSDGsに関する意識・行動の調査2022

    • Author(s)
      楢﨑 久美子、石倉 栄子、小林 陽子、大本 久美子、鄭 暁静、中西 雪夫
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小・中・高等学校家庭科におけるSDGs に関連する実践事例及び教員の家庭科観2022

    • Author(s)
      小林 陽子、大本 久美子、鄭 暁静、中西 雪夫、楢崎 久美子、石倉 栄子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 家庭科教員養成カリキュラムにおけるSDGsの扱い ー大学教員への面接調査を通してー2022

    • Author(s)
      鄭 暁静、中西 雪夫、楢﨑 久美子、石倉 栄子、小林 陽子、大本 久美子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Current status and prospects of Japanese home economics education for realizing sustainable societies2022

    • Author(s)
      Jung Hyojung
    • Organizer
      Korea university
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SDGsの達成に向けた家庭科における消費生活・環境領域の学習の実態 -長野県N中学校生徒における意識調査をもとに-2020

    • Author(s)
      市川幸奈・鄭暁静
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2020年度大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Content Analysis of Education for Sustainable Development in Korean Home Economics Curriculum2019

    • Author(s)
      Hyojung JUNG
    • Organizer
      Asian Regional Association for Home Economics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 家庭科における消費生活・環境領域の現状と課題2019

    • Author(s)
      市川幸奈,鄭暁静
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校「技術・家庭」家庭分野の教科書におけるジェンダー分析2019

    • Author(s)
      鄭暁静,佐々木茉陽
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓の小学校家庭科の教育課程及び教科書における家族・家庭生活領域の比較2018

    • Author(s)
      鄭暁静
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な社会をつくる 生活経営学2020

    • Author(s)
      (一社)日本家政学会 生活経営学部会
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254600254
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi