• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Life Stories of Teachers Using Social Issues in Class

Research Project

Project/Area Number 18K13155
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MURAI Daisuke  静岡大学, 教育学部, 講師 (80779645)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師 / ライフストーリー / 社会的な課題 / 授業 / ESD / 希望 / 切実性 / 実践習慣 / 教材 / パレーシア / 授業実践 / 教材化 / 実践記録 / 当事者 / 当事者性 / 社会的な課題の教材化 / 教師のライフストーリー
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to explain how teachers develop modules for classes and implement them when taking up social issues with close links to Education for Sustainable Development. In order to realize social justice and democracy, it is important to clarify how a teacher receives a problematic societal concern and develops it into class content. Therefore, this investigation was centered on the hope formed by teachers, and the life histories of seven teachers who took up social issues.
As a result, the following points of clarification emerged: The hopes of the teachers who took up social issues in class were directed society and the children; The teachers felt a strong sense of their mission as educators and their individual identities were also important contributing factors for their selection of specific issues; and The teachers‘ perspectives and teaching processes when dealing with social issues capable of being transferred to their raising of other social issues in their classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

既存の研究では、社会的な課題の教材を開発する研究はなされても、社会的な課題を取り上げるに至った背景を教師のライフストーリーから明らかにする研究はなされてこなかった。教師のライフストーリーに着目することで、教材化に至った経緯や教師の形成した希望、授業での工夫や配慮が明らかになった。こうした知見は、教師が社会的な課題を教材化する際に参照し得るものであり、国内外で持続可能な開発のための教育(ESD)を推進する上で意義がある。社会への問題意識をもちながら授業を実践する教師のライフストーリーは、自律した専門家としての教師の在り方を提起し、社会正義や民主主義を実現する教育を進めることにも寄与し得るだろう。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会科の授業は災害にどのように向き合ってきたのか―防災・減災につながる授業の視点―2021

    • Author(s)
      村井大介
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 406 Pages: 25-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会的な見方・考え方を身につける教員養成の授業実践 ―学生は如何にして時事問題を読み解くのか―2019

    • Author(s)
      村井大介
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 51 Pages: 47-66

    • NAID

      120006775003

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会問題を学習する上で重要になる「切実」の二側面2019

    • Author(s)
      村井大介
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 390 Pages: 30-34

    • NAID

      40021801382

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科研究における教師の語りの意義と可能性:教師のライフストーリーの語りから教育言説を捉え直し希望を構成する(韓国語及び日本語)2018

    • Author(s)
      村井大介
    • Journal Title

      社会科質的研究方法論の活用、成果、役割(2018年夏季学術大会及び第8回韓・日学術交流会)(韓国語)

      Volume: 韓国社会教科教育学会による大会論集 Pages: 145-195

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会問題の伝達者としての教師のライフストーリー ─教師が授業で真理を語る「パレーシア」に着目して─2022

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会的な課題を教材化する教師の実践過程と実践習慣―教師のライフストーリー研究を通して―2020

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Life Stories of Teachers Using Social Issues in Class: Focusing on the Hopes of Teachers Attempting to Develop Teaching Materials on the Fukushima Nuclear Disaster2019

    • Author(s)
      Daisuke Murai
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 人との出会いを通して社会的な課題に向き合う教師のライフストーリー ―当事者性を如何に共有するか―2019

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科研究における教師の語りの意義と可能性ー教師のライフストーリーの語りから教育言説を捉え直し希望を構成するー2018

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      第8回 全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会研究交流
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的な見方・考え方を身につける教員養成の授業実践ー学生は如何にして時事問題を読み解くのかー2018

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的な課題を教材化する教師のライフストーリーー教師自身が切実さを形成する経緯に着目してー2018

    • Author(s)
      村井大介
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教科専門性をはぐくむ教師教育(第2部第4章「教科の変容と社会科教師教育」執筆)2022

    • Author(s)
      村井大介(日本社会科教育学会編)
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917832
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi