• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of exchange, collaboration, and connection programs in art education toward a symbiotic society

Research Project

Project/Area Number 18K13160
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Ikeda Satoshi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80610922)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords美術教育 / インクルーシブ教育 / 共生社会 / 大学・地方自治体・美術館・NPOの連携 / 交流及び共同学習 / 障害 / 特別支援学校 / アート / インクルーシブ / 美術館 / コミュニティ / 連携 / 障害学 / 特別支援教育 / 交流 / 美術科教育 / 学びの連続性 / 生涯学習
Outline of Final Research Achievements

This study addressed the following three points. First, the same art classes were implemented in several types of special needs schools and art clubs, and the characteristics of learning through art and the teaching hypotheses for people with diverse conditions due to differences in disability types, etc., were structurally identified. Second, we developed and implemented an art-based exchange program that fosters psychologically intimate relationships in inclusive groups, and revealed that art-based exchanges enable sensory, emotional, and intuitive interactions. Third, in collaboration with Hiroshima Prefecture, the Hiroshima Prefectural Art Museum, and the Hiroshima Prefectural Art Support Center for People with Disabilities, we planned, developed, and conducted a survey of the conditions of art implementation, seminars, and workshops for people with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義は次の3点である。1点目は、障害種ではなく身体的特性やコミュニケーション特性を基軸とした実態把握の指標と、実態に応じた美術科教育の指導理論を実証的に提示したこと。2点目は、障害の有無を問わず参加者に学びを喚起する美術科教育の交流及び共同学習プログラムを開発し、その効果を提示したこと。3点目は、特別支援学校卒業後の表現および鑑賞活動の実態とニーズを明らかにし、大学、地方自治体、美術館、NPOの連携により生涯学習に接続するアートプログラムを開発・実施・検証したことである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 10 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] A consideration of Inquiry-Based Processes Through A/r/tography for a Student With Intellectual Disability: A Special Needs Elementary Art Class2022

    • Author(s)
      横山由季、池田吏志、若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 第10号 Issue: 10 Pages: 39-48

    • DOI

      10.15027/52142

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023599

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地方自治体・大学・NPOの連携による障害のある人・サポートする人の表現及び美術展覧会の鑑賞に関する実態調査2022

    • Author(s)
      池田吏志、川尻博満、小川ひろみ、川口隆司、保田香織、鰐川華衣、児玉真樹子、竹林地毅
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第43号

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cooperative Learning Through Art-Based Activities by Students with Hearing Disabilities Studying Abroad2021

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 10 Issue: 1 Pages: 19-30

    • DOI

      10.6033/specialeducation.10.19

    • NAID

      130008166430

    • ISSN
      2187-5014, 2188-4838
    • Year and Date
      2021-08-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国際学会誌における障害学と美術教育の複合領域に関する研究動向と課題2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 42 Pages: 51-66

    • NAID

      40022567171

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A/r/tography Attempted to Include Diverse Values: Through “Narrative by three pictures project in Hiroshima"2020

    • Author(s)
      池田吏志、森本謙、マルジエ・モサバルザデ、新井馨、会田憧夢、生井亮司
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 275-284

    • DOI

      10.15027/50209

    • NAID

      120006951524

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033042

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Difficulties Faced by Teachers of Art Classes at Special Needs Schools: Results of a Nationwide Survey of Chief Art Teachers2019

    • Author(s)
      池田吏志
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 13-23

    • DOI

      10.6033/tokkyou.57.13

    • NAID

      130007807070

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2019-05-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diversity Colour: Understanding Cultural Diversity2019

    • Author(s)
      Tetsuka, C., Sato, M., Kasahara, K., Ikeda, S.
    • Journal Title

      Synnyt/Origins: Finnish Studies in Art Education

      Volume: 2019/2, June Pages: 1311-1326

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 美術科教育の射程とは―特別支援学校の全国調査と重い障害の子供達の美術教育実践より2018

    • Author(s)
      池田 吏志
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: 911号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育システムにおける美術(1)-特別支援学校および卒業後の多様な実践事例の検討-2018

    • Author(s)
      池田 吏志、髙橋 智子、大江 登美子、北島 珠水、柴田 洋佑、池永 真義
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 55(5)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Toward social inclusion: What can art education contribute?2022

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Organizer
      International Society of Education Through Art, 1st Asian Webinar: Inclusive art education in Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 特別支援学校等卒業後の障害のある人・サポートする人のアート活動に関する実態調査2022

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第44回美術科教育学会東京大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 美術教育は障害学とどのように向き合うか-障害者運動とアート2022

    • Author(s)
      荒井裕樹、池田吏志、手塚千尋
    • Organizer
      第44回美術科教育学会東京大会インクルーシブ教育部会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 重度・重複障害児からアートとスポーツの根源を考える-遊戯論を視座として2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      芸術学関連学会連合第15回公開シンポジウム『芸術とスポーツ』
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] An arts-based exchange program for international students with hearing disabilities2021

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Organizer
      InSEA Europe 2021, Baeza
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アートと共生に関する調査および施策一体型プロジェクト-自治体・大学・美術館・NPOの連携による包括的実践研究開発-2021

    • Author(s)
      池田吏志、川尻博満、小川ひろみ、平澤美佐、福田浩子、森万由子、保田香織、鰐川華衣、竹林地毅、児玉真樹子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A/r/tographyによる知的障害のある児童の探究過程の考察2021

    • Author(s)
      横山由季、池田吏志、若松昭彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害のある留学生とのアートを通した交流プログラムの実践研究2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      第60回大学美術教育学会山形大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 一人一人の表現を大切にする授業実践へ―児童生徒の意欲を高め能力を発揮できる造形活動の授業づくり2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      徳島県立鴨島支援学校研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 写真・動画づくりセミナー&ワークショップ2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      令和2年度 広島県障害者文化芸術活動支援事業
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 美術表現映像ライブラリーVol.5 理論編、具体編、実践編2021

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      令和2年度 広島県障害者文化芸術活動支援事業
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援学校における教科指導上の困難に関する研究-美術の主任教員を対象とした質問紙調査より-2020

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある人の芸術活動Ⅱ-地域とつながる芸術活動と特別支援教育の課題-2020

    • Author(s)
      竹林地毅、池田吏志、宮本聡、江口和文、上野眞弓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある人の芸術活動-出会い・つながり・新しい価値の創造の現状と特別支援教育の課題2019

    • Author(s)
      竹林地毅、池田吏志、長津結一郎、北村成美、北島珠水
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害者による文化芸術活動の推進に関する基本計画を読む2019

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      広島県あいサポートアート展特別イベントシンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 聴覚障害のある留学生とのアートを通した交流プログラムの開発2019

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある方・障害のある方のアートをサポートされている方のための2019ワークショップ④ Discovery2019

    • Author(s)
      池田吏志
    • Organizer
      令和元年度広島県障害者芸術文化活動支援事業
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Eliminate boundaries: Inquiry regarding tolerant inclusion2019

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Organizer
      Mapping A/r/tography InSEA 2019 Exhibition
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共生社会の実現を目指す複数校種等での同一題材実施プロジェクト2019

    • Author(s)
      池田 吏志、大江 登美子、北島 珠水、柴田 洋佑、髙橋 智子
    • Organizer
      第41回美術科教育学会北海道大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Art for Disabled Children2018

    • Author(s)
      Satoshi Ikeda
    • Organizer
      InSEA Regional Conference 2018 in Finland
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Color Arrangement Workshop: Understanding Cultural Diversity2018

    • Author(s)
      Chihiro Tetsuka, Maho Sato, Koichi Kasahara, Satoshi Ikeda, Kazuji Mogi
    • Organizer
      InSEA Regional Conference 2018 in Finland
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インクルーシブ教育システムにおける美術(2)-複数校種等での同一題材実施による学習/指導の連続性の検討-2018

    • Author(s)
      池田 吏志、大江 登美子、北島 珠水、柴田 洋佑、髙橋 智子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある人の文化芸術活動とその支援の国内・外の現状と課題2018

    • Author(s)
      池田 吏志
    • Organizer
      アートは生活と社会を変える!シンポジウムとワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 境界から滅境へ:共存に関する一考察2018

    • Author(s)
      池田 吏志
    • Organizer
      Mapping A/r/tography の実践研究
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある人・障害のある人のアートをサポートする人のためのワークショップ2018

    • Author(s)
      池田 吏志
    • Organizer
      広島県平成30年度障害者芸術文化活動支援事業
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] あいサポートアート展ギャラリートーク2018

    • Author(s)
      池田 吏志
    • Organizer
      平成30年度広島県あいサポートアート展
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 新・教育課程演習第6巻 特別支援教育2022

    • Author(s)
      米田宏樹、川合紀宗編著、一木薫、池田吏志、氏間和仁、竹田一則他
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003471
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 視覚障害のためのインクルーシブアート学習:基礎理論と教材開発2021

    • Author(s)
      茂木一司、大内進、多胡宏、広瀬浩二郎編著、伊藤亜紗、池田吏志、笠原広一他
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863715943
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Mapping A/r/tography: Exhibition Catalogue2020

    • Author(s)
      Nicole Y. S. Lee (Editor and curator) & Rita L. Irwin (Principal Investigator); Jun Hu, Alexandra Lasczik, Koichi Kasahara, Anita Sinner, Kazuji Mogi, Ricardo Marin-Viadel, Satoshi Ikeda et. al.
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      InSEA Publications
    • ISBN
      9789895468393
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ABR(Arts-based research),A/r/tographyとは何か-多様な価値を包摂できる学校教育実践への接続を視野に-2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi