• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and practice of a political education curriculum for social studies in elementary schools aiming to foster community leaders

Research Project

Project/Area Number 18K13163
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Tamoto Shoichi  山口大学, 教育学部, 講師 (30808126)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords地域社会 / 市民的変容 / 議論 / カリキュラム / 政治教育 / 社会的論争 / カリキュラム開発 / 協働 / 参加 / 主権者育成 / 小学校社会科
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop leaders in the community.To that end, researchers and faculty members first developed the curriculum.Furthermore, we considered the change of the learner by carrying out the practice based on it.The first of these achievements is that the collaboration of researchers and practitioners enabled curriculum development from a new perspective.Second, by considering the changes of learners after the practice of the curriculum, it was possible to clarify the effects of how they changed as the bearers of the local community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、地域レベルでのカリキュラム開発と実践である。カリキュラム開発は地域レベルではなされない。大きな負担となるからである。本研究は、実践家と共同によって独自のカリキュラムの開発を行うことができた。社会的意義は、地域社会に積極的に関わる学習者の育成のメカニズムについて明らかにしたことである。メカニズムを明らかにしたことで他の地域等でもモデルの1つとなる可能性を有することとなろう。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 社会参加とアンラーニングのサイクルを開発原理とした社会科内容構成2020

    • Author(s)
      田本正一
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科学力としての社会参加2019

    • Author(s)
      田本正一
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 145-154

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科教育における資質・能力の実存論的検討-AI時代における学びの可能性-2020

    • Author(s)
      田本正一
    • Organizer
      社会系教科教育学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校教育における主体的な学びの検討-脱中心化としての学びへの転換-2019

    • Author(s)
      田本正一
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科における深い学びとしての実存的決断ー合理的意思決定の限界-2019

    • Author(s)
      田本正一
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 拡張による学習としてのアンラーニングを指導する社会科授業の検討-正統的周辺参加の理論の拡充を目指してー2018

    • Author(s)
      田本正一
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育2020

    • Author(s)
      田本正一・他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新版テキストブック公民教育2019

    • Author(s)
      田本正一・他
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi