• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development and Practice of a Systematic Learning Unit for Developing Critical Thinking in Junior High School Mathematics

Research Project

Project/Area Number 18K13166
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Hattori Yuichiro  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (50707487)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords批判的思考力 / 批判的数学教育 / 社会的オープンエンドな問題 / 中学校数学 / 社会的価値観 / クリティカルシンキング / 社会的オ―プンエンドな問題 / 前期中等教育 / 数学教育 / 数学的モデル / 関数
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the junior high school mathematics, the objectives of this study were to construct a practical teaching model to develop students' critical thinking and to develop a systematic learning program to foster students' critical thinking. There are two main research results. First, I developed new socially open-ended problems for the 7th and 9th grades and identified aspects of students' critical thinking by practicing the lessons. Second, by conducting a comparative analysis of the same socially open-ended problems with elementary and junior high school students, the characteristics of students' critical thinking at the secondary school level were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は中学校数学の文脈で,子ども達の批判的思考力を育成することを目指した実践研究である。研究期間内において,新たな社会的オープンエンドな問題をいくつか開発することができた。これらの実践は広く現場の先生方が授業しやすい題材となっており,ぜひ実際に授業を行ってもらいたい。本研究の成果は,新学習指導要領が目指す「社会に開かれた教育課程の実現」に向けての授業改善につながるものであると期待する。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(Ⅱ) ―根号を用いて表される長さの量感に着目して ―2021

    • Author(s)
      松原 和樹・服部 裕一郎・神垣 雅郁
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第81号 Pages: 101-108

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅲ) ―小学校低・中学年に焦点をあてたユニバーサルデザイン授業の実践―2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・松原 和樹・是永 かな子・近藤 修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第81号 Pages: 73-84

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの数学科教育研究に関する一私見-狭義の問題解決と広義の問題解決に焦点をあてて-2021

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第43巻 第 4 号 Pages: 85-92

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校の数学授業を如何にして変えるか?―新学習指導要領の強調点をふまえた授業デザインの提案―2021

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      令和2年度高知県高等学校教育研究会数学部会

      Volume: - Pages: 9-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的オープンエンドな問題から誘発される批判的思考の特質-同一問題における小中学生の様相比較を通して2020

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8 回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 161-168

    • NAID

      40022492491

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 海外の算数教育情報 批判的数学教育の視座が示唆する今日的な授業改善の方向性2020

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 594,7月号 Pages: 36-37

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校数学授業における社会的オープンエンドな問題の開発とその実践―生徒の批判的思考力の涵養を目指して―2020

    • Author(s)
      田中勇誠・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 102(11) Pages: 2-11

    • NAID

      130008110398

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Cognitive Role of Humor in Rendering Mathematical Activities Authentic: Extending Ways to Finding the Sum of Interior Angles of Polygons2020

    • Author(s)
      服部 裕一郎、上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 261-270

    • DOI

      10.14935/jssej.44.261

    • NAID

      130007981451

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅱ) ―ユニバーサルデザインを意識した授業モデルの構築とその実践―2020

    • Author(s)
      服部裕一郎・松原和樹・是永かな子・近藤修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告 第80号 pp.79-94.

      Volume: 80 Pages: 79-94

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(I)―複式学級における合同学習形態による小学校算数科授業における実践―2020

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告 第80号 pp.95-101.

      Volume: 80 Pages: 95-101

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的数学教育の視座における公正な批判的思考の様相―前期中等教育段階での授業実践を事例として―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・福田博人
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第7回春期研究大会論文集,pp.19-26.

      Volume: 7 Pages: 19-26

    • NAID

      40022495151

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成におけるモデル・モデリングを核とした学習指導の貢献-企画趣旨-2019

    • Author(s)
      川上貴・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.97-98.

      Volume: 43 Pages: 97-98

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学的モデル化過程における批判的思考の様相―「定式化」及び「解釈・評価」の場面に着目して―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・山中貴博
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.99-102.

      Volume: 43 Pages: 99-102

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者にとっての問題文脈の親和的潜入性―数学教育における真正性の度合いの観点から―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.544-547.

      Volume: 43 Pages: 544-547

    • NAID

      130007882930

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学的活動を真正にするためのユーモアの役割2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告,Vol.34,No.3,pp. 59-64.

      Volume: 34 Pages: 59-64

    • NAID

      130007769095

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型授業「査読評価活動」の学習動機への影響2019

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・ 袴田綾斗
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第79号 Pages: 51-63

    • NAID

      120006628922

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用した図形探究活動についての一考察 ―中学校第2学年「平行四辺形」単元における 授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      橋口和恵・服部裕一郎・ 中野俊幸・佐藤淳郎・山口俊博・加納理成・ 袴田綾斗・岡本士郎・楠瀬正典
    • Journal Title

      教職実践高度化専攻附属学校教育研究 センター研究紀要 高知大学学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 63-70

    • NAID

      120006643776

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるユニバーサルデザインを意識 した算数科の授業づくり-基礎・基本の定着や 学び合いに焦点化して-2019

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子・ 服部裕一郎
    • Journal Title

      教職実践高度化専攻附属学校教育研究 センター研究紀要 高知大学学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 11-19

    • NAID

      120006643770

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 渋滞現象を記述する数理モデルを題材とした授業実践とその考察2019

    • Author(s)
      加納理成・服部裕一郎・ 中野俊幸・佐藤淳郎・山口俊博・ 山中貴博
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第79号 Pages: 65-70

    • NAID

      120006628923

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成を目指した算数科授業の 開発と実践―小学校高学年児童達の批判的 思考の具体に焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      服部裕一郎・松山起也
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第24巻,第2号 Pages: 97-108

    • NAID

      130008164095

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Towards the Implementation and Development of Mathematics Curriculum Based on Critical Mathematics Education2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Fukuda, H. & Baba, T.
    • Organizer
      The 4th Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing (APCCSID Online) on February 25 to 26, 2021.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(Ⅲ)―無限等比級数の視覚化―2020

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告.Vol.34, No.8, pp.35-38.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Role of probability in socio-critical modelling: A study of Japanese high school students’ perception of COVID-19 certification2020

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Organizer
      JSSE Research Report, 35(3), 43-48
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数障害に関する日本での実践研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      久保田由香・近藤修史・是永かな子・服部裕一郎
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会(東京)ポスター発表 於:パシフィコ横浜 会議センター.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Authenticity in mathematics lessons from a computational linguistics perspective2019

    • Author(s)
      Uegatani, Y. & Hattori, Y.
    • Organizer
      全国数学教育学会第51回研究発表会 於:広島大学大学院教育学研究科・教育学部(東広島キャンパス)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考力の育成を目指す数学授業の開発研究 ―中学校第3学年における「携帯電話の購入」問題の授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      田中勇誠・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(I)―複式学級における合同学習形態による小学校算数科授業における実践―2019

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Fostering critical thinking through mathematical problem solving based on the perspective of critical mathematics education2018

    • Author(s)
      Hattori,Y. & Baba,T.
    • Organizer
      Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, p. 59. Sweden: PME.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業「査読評価活動」 の学習動機への影響2018

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・ 袴田綾斗
    • Organizer
      日本数学教育学会 第100回全国算数・数学 教育研究(東京)大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデル化過程における批判的思考の役割に 関する一考察2018

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集42,pp.51-54. 日本科学教育学会第42 回年会 信州大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい算数教育の理論と実践2021

    • Author(s)
      溝口達也(編著)分担執筆
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091072
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 批判的数学教育の哲学-数学教育学の新しい地平-2020

    • Author(s)
      Skovsmose,O.馬場卓也監訳
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      丸善プラネット
    • ISBN
      9784863454507
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科とその本質―各教科は何を目指し、どのように構成するのか―2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会編
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 服部裕一郎研究室

    • URL

      https://hattori-lab.com/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 高知大学 服部裕一郎研究室

    • URL

      https://hattori-lab.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi