• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on social studies lessons aimed at fostering perspectives and ways of thinking that correspond to a globalized society

Research Project

Project/Area Number 18K13173
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMusashino University

Principal Investigator

SATO Katsushi  武蔵野大学, 教育学部, 准教授 (10706857)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords社会科教育 / 見方・考え方 / グローバル化社会 / 小学校 / 授業研究 / 地理教育 / 授業開発 / 社会的見方・考え方
Outline of Final Research Achievements

This research has developed a concrete lesson model for elementary social studies lessons that aim to foster perspectives and ways of thinking that correspond to a globalized society. The study have also clarified their effectiveness by conducting experimental lessons and analyzing them.
In order to achieve the purpose of the study, the following steps were conducted in the research, namely (1) reviewing previous research and case analysis of other countries, (2) developing a lesson model and analyzing the 5th grade industrial unit "Automotive industry connected to the world", and (3) developing a lesson model and analyzing the 6th grade international unit "Tokyo 2020 Olympic and Paralympic Games and us".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル化社会に対応した見方・考え方の育成をめざす小学校社会科授業実践の事例は,まだまだ研究の蓄積が少ないと言ってよいだろう。本研究では,先行研究のレビューや諸外国の事例分析を通じて,本研究に関わる研究の到達点と課題を明らかにするとともに,先行研究で明らかにした課題改善のための具体例として2つの授業モデルを開発し,その有効性について実験授業を通じて示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (13 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 主権者教育としての小学校社会科防災学習の授業開発-第4学年「災害に強いまちづくりを実現するためには」の場合-2022

    • Author(s)
      佐藤克士
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 12 Pages: 23-37

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] わが国の初等段階におけるオリンピック・パラリンピック教育の分析-「オリンピック・パラリンピック学習読本」を事例にして-2021

    • Author(s)
      佐藤克士・大矢幸久
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 11 Pages: 1-12

    • NAID

      120007169366

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本・英国・米国における中等歴史教科書の比較研究-戦争に関する学習内容を事例にして-2020

    • Author(s)
      佐藤克士
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 8 Pages: 103-119

    • NAID

      120006875062

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「観光のまなざし」論を組み込んだ社会科観光学習 ― 小学校第5学年 単元「人気観光地!京都伏見神社の人気の謎を探れ」の場合 ―2020

    • Author(s)
      佐藤 克士, 内川健
    • Journal Title

      サスティナビリティ教育研究

      Volume: 2 Pages: 13-23

    • NAID

      120006953710

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校社会科産業学習における工業単元の授業改善 ―イングランド地理テキストブック” NEW KEY GEOGRAPHY Connections(KS3)”を参考にして―2020

    • Author(s)
      佐藤克士, 大矢幸久
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 68-3 Pages: 27-48

    • NAID

      130008072792

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会認識形成と世界像形成の統合による小学校社会科授業開発研究―第4学年単元「どうする!ゴミ問題」を事例として―2019

    • Author(s)
      佐藤克士
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 7 Pages: 47-57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科におけるまちづくり学習の研究動向と展望2019

    • Author(s)
      吉水裕也, 佐藤克士, 澁谷友和, 曽川剛志
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 1-10

    • NAID

      120006726672

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 持続可能な社会の形成者育成をめざす社会科観光学習 ―イングランド地理教育「単元事例案」を手がかりとして―2019

    • Author(s)
      内川 健, 佐藤 克士
    • Journal Title

      サスティナビリティ教育研究

      Volume: 1 Pages: 13-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校「公共」を見据えた小学校社会科政治学習 -第6学年 単元「私たちの政治とくらし」の場合-2019

    • Author(s)
      佐藤 克士・宮崎 猛・内田 稔
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 6 Pages: 65-79

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科はグローバル化にどのように対応すべきか -イングランド地理教育・空間論研究の成果を視点にして―2018

    • Author(s)
      佐藤 克士
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 134 Pages: 61-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 仮説検証型授業研究のケーススタディ ― 小学校3学年理科「物の重さ」を事例にして ―2018

    • Author(s)
      佐藤 克士
    • Journal Title

      武蔵野教育學論集

      Volume: 5 Pages: 103-121

    • NAID

      120006707646

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] わたしの授業構想 第5学年「自然災害を防ぐ(防災)」2018

    • Author(s)
      佐藤 克士
    • Journal Title

      新学習指導要領と現代的な諸課題(東京書籍)

      Volume: 5 Pages: 26-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地図帳を活用した指導 第5学年「自然災害からくらしを守る2018

    • Author(s)
      佐藤 克士
    • Journal Title

      新学習指導要領を見すえた 地図帳活用指導事例集(東京書籍)

      Volume: 2 Pages: 8-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] グローバル化した都市空間の認識形成をめざす小学校社会科学習の授業実践とその評価-第6学年「東京オリンピック・パラリンピック2020と私たち」の場合-2022

    • Author(s)
      佐藤克士・大矢幸久
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化した社会の認識形成をめざす小学校社会科工業学習の授業開発-第5学年単元「世界とつながる自動車工業」の場合-2021

    • Author(s)
      佐藤克士・大矢幸久
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化した社会の認識形成をめざす小学校社会科工業学習の実践学的検討-評価問題の開発とその分析-2021

    • Author(s)
      大矢幸久・佐藤克士
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化した都市空間の認識形成をめざす小学校社会科授業開発研究-第6学年国際単元「東京オリンピック・パラリンピック2020と私たち」を事例に-2021

    • Author(s)
      大矢幸久・佐藤克士
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国の初等段階におけるオリンピック・パラリンピック教育の分析-「オリンピック・パラリンピック学習読本」を事例にして-2021

    • Author(s)
      佐藤克士・大矢幸久
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] リスク社会に対応した資質・能力の育成をめざす小学校社会科防災学習の実践学的検討2021

    • Author(s)
      佐藤克士・大矢幸久
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化した社会の認識形成をめざす小学校社会科工業学習の実践学的検討 ―評価問題の開発とその分析―2021

    • Author(s)
      大矢幸久, 佐藤克士
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル化した社会の認識形成をめざす小学校社会科工業学習の授業開発 ―第5学年単元「世界とつながる自動車工業」の場合―2021

    • Author(s)
      佐藤克士, 大矢幸久
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ESD理念の実現をめざす社会科観光学習の授業開発2020

    • Author(s)
      佐藤克士
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科産業学習における工業単元の授業改善2020

    • Author(s)
      佐藤克士, 大矢幸久
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 近年の自然災害と学校防災・危機管理Ⅱ-4 -「危機社会」における小学校社会科防災学習の授業開発-2020

    • Author(s)
      佐藤克士, 澁谷友和, 曽川剛志, 行壽浩司, 吉水裕也
    • Organizer
      日本教育大学協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 立地概念の獲得・活用をめざす社会科工業学習の授業開発とその評価―小学校第5学年「日本の自動車工業」の場合―2020

    • Author(s)
      佐藤克士, 大矢幸久
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「観光のまなざし」論を組み込んだ社会科観光学習 ― 小学校第5学年 単元「人気観光地!京都伏見神社の人気の謎を探れ」の場合 ―2020

    • Author(s)
      佐藤克士, 内川健
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新3観点の学習評価を位置づけた中学校地理授業プラン2022

    • Author(s)
      吉水 裕也
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184547247
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 近年の自然災害と学校防災〈2〉持続可能な社会をつくる防災・減災、復興教育2021

    • Author(s)
      兵庫教育大学連合大学院・防災教育研究プロジェクトチーム(著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育の創造―基礎・理論・実践2019

    • Author(s)
      宮崎 猛, 吉田 和義, 内田稔, 小泉博明, 古賀毅, 佐藤克士, 徳嵩廣治, 西中克之, 眞所佳代, 宮本静子
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804682
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 本当は地理が苦手な先生のための中学社会地理的分野の授業デザイン&実践モデル2018

    • Author(s)
      吉水裕也, 大谷誠一, 佐藤克士
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784181455194
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi