• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical research on the Effectiveness and Issues of a Zero-Tolerance Policy in Schools in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K13174
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTohto University (2022)
Rissho University (2018-2021)

Principal Investigator

I YOUSUKE  東都大学, 管理栄養学部, 講師 (40750774)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords生徒指導 / ゼロ・トレランス / 段階的指導 / 段階的生徒指導 / 高等学校
Outline of Final Research Achievements

This study examines the effectiveness of and challenges faced in employing a zero-tolerance policy regarding student guidance. A survey of teachers revealed that they view a zero-tolerance policy toward students positively. In particular, teachers recognized the effectiveness of having a “standardized guideline” for student guidance and decreasing problematic behavior. Likewise, a survey of students revealed that students have a positive outlook on a zero-tolerance policy citing reasons such as it “improves the school environment.”
However, teachers and students recognized issues in “standardizing guidance by teachers” and “unfair guidance,” respectively. It was thus implied that improving these issues is necessary for an effective zero-tolerance policy regarding student guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本におけるゼロト・レランス導入校への調査は非常に少なかったことから、日本で実践されているゼロ・トレランスの生徒指導の有効性や課題は必ずしも明確にはされてはこなかった経緯がある。本研究では、ゼロ・トレランス導入校の教師及び生徒に対して質問紙調査を実施し、その調査結果からゼロ・トレランスの有効性や課題を検討した。
本研究では、日本特有のゼロ・トレランスの有効性や課題をある程度表出できたと考えられる。また、調査協力校には調査結果をフィードバックし、学校によっては研修等で調査結果を参考にしていただいたこともゼロ・トレランスの生徒指導をより良く構築するためには一定の意義があったと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ゼロ・トレランス導入校の生徒の認識 ―質問紙調査を通して―2023

    • Author(s)
      井陽介
    • Journal Title

      東都大学教職課程年報

      Volume: 1 Pages: 12-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校における熟議を通じた校則の民主的意思決定の可能性-特別活動および生徒指導の観点から-2021

    • Author(s)
      斉藤雄次・井陽介
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 36 Pages: 25-42

    • NAID

      120007166982

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ゼロ・トレランス導入校の教師の意識2020

    • Author(s)
      井 陽介
    • Journal Title

      日本高校教育学会年報

      Volume: 第27号 Pages: 38-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ゼロ・トレランスの生徒指導に対する教師の意識2020

    • Author(s)
      井陽介
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるゼロ・トレランス理念に基づく生徒指導の有効性と課題について-生徒への質問紙調査から-2019

    • Author(s)
      井陽介
    • Organizer
      日本生徒指導学会第20回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi