• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Business Game based Learning Program Development in Informatics for High School Education Focusing on Multitasking Behavior

Research Project

Project/Area Number 18K13177
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShoin University

Principal Investigator

Tachino Takashi  松蔭大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50564001)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsビジネスゲーム / マルチタスク / 教科「情報」 / モデル化とシミュレーション / 情報の科学 / 情報Ⅰ / 教育プログラム開発 / 教科教育学 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The strings of our research findings suggest that the tablet environment has positive aspects for business games in educational programs. Specifically, the applicant found that when high school students use tablets for business game learning, 1. there is a high affinity with their mental activity, and 2. there is a possibility of improving their learning awareness. In this study, we developed a new educational program that takes into account the activity of the mind when learning business game using tablets and showed how to solve the problem related to the difficulty high school students have in understanding the learning unit for “Modeling” , which is considered an issue in the subject "Informatics". The results of this research are expected to be applicable to future revisions of the Courses of Study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,1. 継続的な学習活動を促すビジネスゲームの学習環境,2. 高校生に教授が困難とされる「モデル化とシミュレーション」と「プログラミング教育」の授業設計,この2点を実現した.本研究の目的であるタブレットを利用する高校生の情意的側面から支援は,学習意欲を維持することが期待できる.また,ビジネスゲーム実践と問題発見・解決の授業展開と連携し,合意形成や相互理解をサポートすることで,「モデル化とシミュレーション」の単元において効果の高い教育プログラムが達成できた.新たなビジネスゲーム学習の研究が成果により,高校生に教えることが困難である単元の課題を解決できた意義は極めて大きい.

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 非認知的能力を計測する試み2020

    • Author(s)
      若山昇,草山太一,竹内俊彦,立野貴之,山本美紀
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: Vol.5 Pages: 49-52

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の非認知能力の向上 一「日常のなぜ」をクリティカルに探究する試み一2019

    • Author(s)
      若山昇、立野貴之、河村一樹、飯箸泰宏
    • Journal Title

      高等教育開発センターフォーラム

      Volume: Vol.6 Pages: 43-61

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ビジネスゲームを利用したプログラミング教育環境の開発2020

    • Author(s)
      立野貴之、若山昇、藤巻貴之、金宰郁、岸康人
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 非認知的能力に関する計測データの分析2020

    • Author(s)
      山本美紀,草山太一,竹内俊彦, 立野貴之,若山昇
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人間関係トラブル予測能力を測定する方法の提案2020

    • Author(s)
      竹内俊彦,若山昇,草山太一,山本美紀,立野貴之
    • Organizer
      日本教育メディア学会第1回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の非認知的能力の計測を試みるゲーム開発2020

    • Author(s)
      竹内俊彦,草山太一, 立野貴之, 山本美紀, 若山昇
    • Organizer
      教育システム情報学
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 非認知的能力を計測するための探索的なデータ分析2020

    • Author(s)
      山本美紀, 草山太一, 竹内俊彦, 立野貴之, 若山昇
    • Organizer
      日本行動計量学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 作業時間の見積もり能力と非認知能力2020

    • Author(s)
      竹内俊彦,若山昇, 立野貴之,山本美紀,草山太一
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Practice to improve non-cognitive abilities in an age of Digital Native -Consideration in the Effect of "Fake News'' Reading as a Media Literacy Education-2020

    • Author(s)
      若山昇,立野貴之,Anthony Madden,藤巻貴之
    • Organizer
      NCSP'20 International Workshop
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Effect of Multitasking Behavior on Business Game Practice -Comparative Study Between Laptops, Tablets and Smartphones in a Business Game-2020

    • Author(s)
      立野貴之,若山昇,Anthony Madden,岸康人,藤巻貴之,加藤由樹,加藤尚吾
    • Organizer
      NCSP'20 International Workshop
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビジネスゲーム学習のマルチタスクの影響に関する考察2019

    • Author(s)
      立野貴之,若山昇,竹内俊彦,木原裕紀,納庄聡
    • Organizer
      日本情報科教育学会 第11回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スマホカメラを活用した教材「日常のなぜ?」2019

    • Author(s)
      若山昇, 草山太一, 立野貴之, 竹内俊彦, 山本美紀
    • Organizer
      日本教育情報学会 第35回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネスゲーム学習におけるマルチタスクに着目した情意面支援に関する分析2019

    • Author(s)
      立野貴之,若山昇,金宰郁,岸康人
    • Organizer
      日本教育情報学会 第35回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネスゲームにおけるマルチタスクの発生が学生の意識に与える影響に関する考察2019

    • Author(s)
      立野貴之,舘秀典
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2019年度年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis in Business Game Practice focusing on Multitasking with Smartphones2019

    • Author(s)
      立野貴之,岸康人,金宰郁,加藤由樹,加藤尚吾
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Practice to Think Critically in an age of Digital Native : "Fake News" Reading for Media Literacy2019

    • Author(s)
      若山昇,立野貴之
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Webの記事情報に対してクリティカルな思考を促す授業実践2018

    • Author(s)
      若山昇、立野貴之
    • Organizer
      日本情報科教育学会第11回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネスゲームにおけるマルチタスクに着目した学習者の意識分析2018

    • Author(s)
      立野貴之,若山昇,金宰郁,岸康人,木原裕紀
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 文系学生を対象としたPythonプログラミングの授業実践2018

    • Author(s)
      木田光彦、立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学間交流研究会を運営するプロセスが学生の意識変化に関する考察2018

    • Author(s)
      若山昇、立野貴之、河村一樹、飯箸泰宏
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] スマートフォンのゲームアプリにおける認識と行動の分析2018

    • Author(s)
      羽鳥由佳子、鈴木綾華、久住知沙都、立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 普段のケータイ利用の習慣が授業中の「ながら行動」に与える影響2018

    • Author(s)
      久住知沙都、立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] LINEにおいて生じる学生の意識と行動の分析2018

    • Author(s)
      鈴木綾華、羽鳥由佳子、久住知沙都、立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会 第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 立野研究室ホームページ

    • URL

      http://www.booh.net/tachino-lab/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 研究用SNS(立野研究室ホームページ内)

    • URL

      http://www.booh.net/tachino-lab/sns/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi