• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Meanings of Children Creating and Sharing Parody Songs

Research Project

Project/Area Number 18K13178
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaitama University (2020-2023)
Tokyo Future University (2018-2019)

Principal Investigator

MORI Kaoru  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90624859)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords替えうた / マイクロ・エスノグラフィ / 小学校音楽科 / わらべうた / 音楽科 / 音楽学習 / 拡張的学習 / 音楽教育学 / 学習論 / 音楽人類学 / 教科教育 / 音楽科教育 / エスノグラフィ / 子ども / 創出 / 共有
Outline of Final Research Achievements

"Parody songs" are a type of game song, in which the original lyrics are partly or completely altered. This study focused on the process of children's making and sharing parody songs. We conducted microethnography of third-grade elementary school music classes. As a result, it was found that parody songs are a multi-sensory musical expression that function as jargons/slang between children, and that the creation and repetition of parody songs are ways of working with the “mediating artifacts” on a piece of music that has “contradictions” that need to be learned.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで創出された替えうたの歌詞を分類する研究はされていたものの、リアルタイムで替えうたが子どもたちによって自発的・即興的に創出され、時として共有がなされていく過程については明らかにされてこなかった。また、替えうたをつくること、つくられた替えうたが、彼らの音楽学習における楽曲への理解を助け、促進させていることも本研究によって明らかにされた。授業のなかである種の逸脱的な行為とも解釈されがちな替えうたが、子どもたちにとって重要な意味をもつものであることを学術的に示した点で意義があると考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 教科横断的な教育における音楽と算数の関わり ―プログラムの開発・実施と事前事後インタビューを通じて―2023

    • Author(s)
      森 薫、松尾 七重
    • Journal Title

      日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 17-24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児のパターンに関する学習における音楽的行動の発現とその意味2023

    • Author(s)
      森 薫
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 47 Pages: 303-304

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Children Creating and Sharing Parody Songs2023

    • Author(s)
      森 薫
    • Journal Title

      Japanese Journal of Qualitative Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 260-275

    • DOI

      10.24525/jaqp.22.1_260

    • ISSN
      2435-7065
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 身体性の復権へ―作曲の実践としてのハルモニア論を踏まえて―2020

    • Author(s)
      森 薫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 110-116

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽と算数の教科総合プログラムにおける 幼児の学びと保育者の役割 -基盤化された認知の理論に基づく考察-2024

    • Author(s)
      森 薫、松尾 七重
    • Organizer
      日本数学教育学会第12回春期研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Warabe-utas in Music Education --Study on Children’s Eudaimonia and Teachers’ Contribution2020

    • Author(s)
      Kaoru MORI
    • Organizer
      Symposium on Eudaimonia and Music Learning May 22-23 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Parody Songs: Children’s Spontaneous Music Making and Resistance in the Classroom2019

    • Author(s)
      Kaoru MORI
    • Organizer
      Asia-Pacific Symposium for Music Education Research
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音楽に関する実践知研究(3) ―「知覚」「思考」「行為」―2018

    • Author(s)
      高見仁志、大澤智恵、菅裕、森薫
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「自分にとって価値ある音や音楽」をつくる教材に関する基礎的検討 ―デューイの価値経験論とアルサップの音楽教育哲学を手がかりに―2018

    • Author(s)
      森薫
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学びがグーンと充実する! 小学校音楽 授業プラン&ワークシート 中学年2020

    • Author(s)
      津田正之・酒井美恵子編著
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 保育者養成のための音楽表現-模擬実践をとおして学ぶ2020

    • Author(s)
      竹内 貞一編著
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      大学図書出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学びがグーンと充実する! 小学校音楽 授業プラン&ワークシート 低学年2020

    • Author(s)
      津田 正之・酒井 美恵子編著
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学びがグーンと充実する! 小学校音楽 授業プラン&ワークシート 中学年2020

    • Author(s)
      津田 正之・酒井 美恵子編著
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学びがグーンと充実する! 小学校音楽 授業プラン&ワークシート 高学年2020

    • Author(s)
      津田 正之・酒井 美恵子編著
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 楽譜が読めない先生のための音楽指導の教科書2019

    • Author(s)
      森 薫・城 佳世編
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi