• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploration-type Material and Curriculum Development for "the Period of Inquiry Studies" in High Schools

Research Project

Project/Area Number 18K13181
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi Shukutoku University

Principal Investigator

Kato Satoshi  愛知淑徳大学, 文学部, 准教授 (00619306)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords総合的な探究の時間 / 総合的な学習の時間 / カリキュラム開発 / 教材開発 / サービス・ラーニング / 非認知的スキル / 教育効果 / カリキュラム / 教材 / 高等学校
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on non-cognitive skills as indicators of the educational effects of the Period of Inquiry Studies and the Period for Integrated Studies. As a survey of the literature indicated the effectiveness of Service-Learning, an examination was conducted on the effects of a Service-Learning model during the Period of Inquiry Studies and Period for Integrated Studies, in which Service-Learning aspects are incorporated into the aforementioned periods. The results clearly indicated that the more students autonomously engage in the aforementioned periods, the more their non-cognitive skills improve or are maintained.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、第一に、総合的な探究(学習)の時間の教育効果を、非認知的スキルの視点から可視化したことである。第二に、総合的な学習の時間において非認知的スキルを育成する上で、サービス・ラーニングを取り入れることが有効であることを明らかにしたことである。最後に、総合的な探究(学習)の時間が、将来の見通しが立たず、他者とのかかわりが極端に制限される未曾有の状況において、自分自身を適切にコントロールしながら、未来への期待を高めていく生徒の育成に寄与することが明らかとなったことである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 生活科で育成される資質・能力と学習評価に関する一考察2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教育学会『学び舎-教職課程研究-』

      Volume: 17 Pages: 3-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新学習指導要領における総合的な学習の時間が育成する資質・能力―認知的能力・非認知的能力の視点からの考察―2022

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学文学部『愛知淑徳大学論集-文学部篇-』

      Volume: 47 Pages: 65-79

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間のコーディネーターの成果と課題―仙台市における「生活・総合コーディネーター」のサポートを受けた教師へのインタビュー調査をもとに―2022

    • Author(s)
      加藤智・吉見果純
    • Journal Title

      愛知淑徳大学教職・司書・学芸員教育センター『教志会研究年報』

      Volume: 8 Pages: 37-51

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間が育成を目指す資質・能力の動向と展望2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 46 Pages: 93-108

    • NAID

      120007039680

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習(探究)の時間における「整理・分析」の改善と充実2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 16 Pages: 3-14

    • NAID

      40022527064

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 非認知的スキルの育成に資する総合的な学習の時間に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 8 Pages: 17-28

    • NAID

      120006825984

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校の総合的な学習の時間が育成する資質・能力と効果的な学習指導の検討2020

    • Author(s)
      加藤智・内田裕斗
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 27 Pages: 28-39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の非認知的スキルの測定に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 15 Pages: 17-28

    • NAID

      40022193794

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 非認知的スキルを高めるための教育的介入の効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集-文学部篇-

      Volume: 44 Pages: 57-69

    • NAID

      120006603309

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中等教育におけるサービス・ラーニングに関する一考察:中学校および高等学校における総合的な学習の時間への示唆2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Journal Title

      学び舎-教職課程研究-

      Volume: 14 Pages: 3-16

    • NAID

      40021884998

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成するコーピングスキルに関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回静岡(富士山)大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルと教科の学力との関係に関する一考察2021

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会第47回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する実証的研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「サービス・ラーニング型」総合的な学習の時間が育成する非認知的スキルに関する研究2020

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「サービス・ラーニング型」総合的な学習の時間に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における非認知的スキルの育成に関する一考察2019

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における地域連携の在り方:米国のサービス・ラーニングにおけるコミュニティ・パートナーとの連携から2018

    • Author(s)
      加藤智
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生活科・総合的学習の系譜と展望2018

    • Author(s)
      中野真志・加藤智
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784864879088
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi