• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a training program to contribute to the maintenance and improvement of teachers' mental health in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K13184
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima Bunka Gakuen University (2019-2020)
Tokuyama University (2018)

Principal Investigator

Maeda Kazuma  広島文化学園大学, 人間健康学部, 講師 (20733231)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教師教育 / レジリエンス / メンタルヘルス / ホールシステムアプローチ / 教員養成 / 保健体育 / 保健体育科教育
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on "resilience," which is the ability to overcome the factors that cause mental instability (hereinafter referred to as "risk"), as an approach to the mental health of teachers, and aims to develop and verify a training program to improve it. This study focuses on health and physical education teachers, whose duties are reported to be unique (Matsuda, 2010; Iwata, 2013).
The present study suggests that the characteristics of resilience of health and physical education teachers and activities focusing on self-understanding and mutual understanding may contribute to the improvement of resilience. In the future, it is urgently necessary to confirm the validity and reliability of the results of this study through a large-scale survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果から、教員の資質能力の向上を多角的に支援するため、メンタルヘルスの維持・改善に寄与する取り組みを検討する基礎資料となり得る。昨今の教員を取り巻く社会状況として、多忙であることが課題の一つであるとの指摘が散見されるが、実践的指導力の向上とメンタルヘルスの維持・改善を同時に実現するプログラムの検討の一助となり得る。
コロナ渦においてはプログラムに制約が生じるが、どのような状況下でも効果が期待できるフレームワークの検討は重要となるであろう。今後は、大規模調査により妥当性・信頼性の担保を図っていくことが求められる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 小学校教員におけるレジリエンス因子に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      前田一篤・白石智也
    • Journal Title

      人間健康学研究

      Volume: 3 Pages: 77-83

    • NAID

      120006995221

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の体育教師教育研究における研究方法に関する一考察-研究アプローチとリサーチクエスチョンの関係性を手掛かりに-2019

    • Author(s)
      前田一篤
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 68 Pages: 253-260

    • NAID

      120006779888

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スポーツ指導実技AⅡ(器械体操)受講学生の学習経験に関する調査研究2019

    • Author(s)
      前田一篤・東川安雄
    • Journal Title

      人間健康学研究

      Volume: 2 Pages: 71-75

    • NAID

      120006821690

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 部活動が高校生のライフスキル獲得に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      東川安雄・房野真也・河野喬・森木吾郎・前田一篤
    • Journal Title

      広島文化学園大学人間健康学部紀要人間健康学研究

      Volume: 1 Pages: 1-14

    • NAID

      120006631720

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員におけるレジリエンスについて2018

    • Author(s)
      前田一篤
    • Organizer
      徳山大学地域貢献研究中間発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi