• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning program to learn how to respond educationally to medical students and young medical professionals who are having difficulty coping with the situation.

Research Project

Project/Area Number 18K13192
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Kawakami Chihiro  岐阜大学, 医学部, 准教授 (50610440)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習者支援 / 対応に困る / 学習者 / 教育者 / 学習環境 / 医学 / 看護学 / 発達障害 / 学生支援 / 新人看護師 / プリセプター / 心理学 / メンタルヘルス / 学習支援 / 技術演習 / 記憶の構造 / 学習困難 / 対応がむつかしい学習者 / 支援方法 / 医療者 / 医療系学生 / 若手医療者 / 学習プログラム
Outline of Final Research Achievements

In medical educational institutions (e.g., medical, nursing, pharmacy and others) and clinical settings, there are many learners (e.g., students at medical educational institutions and young medical professionals working in clinical settings) who need support.
However, interviews have revealed that educators (e.g., faculty at medical educational institutions and clinical instructors) are often at a loss as to how to provide support to such learners.
Therefore, based on the current situation in the field, we developed an educational program (a collection of 5-minute video materials for self-study) that can be used by educators.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育機関において医療者を育成し卒業させるためには、医療者としての質の保証と社会への説明責任が伴う。サポートが必要な学習者の育成過程では、時に質の保証や説明責任においてどのように証明すればよいのか教育者自身が悩むことが多い。そこで、教育プログラムを受講していただき、サポートが必要な学習者度はどのような学習者なのか、サポートの考え方、サポートの具体的方法等を学んでいただくことで、自らの教育活動に生かしていただくことが可能である。したがって、医療者としての質の保証がされた医療者の養成の一助となり得る。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Difference between perceptions of preceptors and newly graduated nurses regarding delay in professional growth: a thematic analysis2022

    • Author(s)
      Kawakami Chihiro、Imafuku Rintaro、Saiki Takuya
    • Journal Title

      BMC Medical Education

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1186/s12909-022-03617-y

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その1困難な状況にある学習者へのアプローチを再考する2022

    • Author(s)
      西城卓也、堀田亮、藤江里衣子、下井俊典、清水郁夫、川上ちひろ
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 23-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その2「勉強がうまく進まない、試験に合格できない医療系学生」の理解と支援2022

    • Author(s)
      藤江里衣子、川上ちひろ、堀田亮、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 29-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その3「臨床実習においてコミュニケーションがうまくできない医療系学生」の理解と支援2022

    • Author(s)
      堀田亮、川上ちひろ、藤江里衣子、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 35-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その4「臨床現場で業務がうまくこなせない新人医療者」の理解と支援2022

    • Author(s)
      川上ちひろ、堀田亮、藤江里衣子、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 43-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その5「座学はできるのに実技は苦手」は、なぜ起きるのか2022

    • Author(s)
      下井俊典、川上ちひろ、西城卓也
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 49-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集「医療者教育における多面的・多角的な学習者支援を考える」その6学習に影響する外在的な問題 医療安全教育を例に2022

    • Author(s)
      清水郁夫、川上ちひろ
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 57-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 医療系の学習者支援の「まなびば」

    • URL

      https://urichi1006.wixsite.com/manabiba

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi