• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an evidence-based guideline for independent educational improvement in junior college

Research Project

Project/Area Number 18K13194
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionJ. F. Oberlin University

Principal Investigator

Yamazaki Shinichi  桜美林大学, グローバル・コミュニケーション学群, 准教授 (10636674)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords短期大学生調査 / 学習成果 / 評価 / ガイドライン / 学生調査 / 学習成果の評価 / エビデンス・ベースド・リサーチ / 認証評価 / 短期大学 / 学修成果 / 大学評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the importance of creating a benchmark standard as a guideline based on academic fields in “Tandaiseichosa”, which is a National Survey for Junior College Students (NSJCS) and one of the leading national-level indirect student surveys to Japanese junior college students. This survey aims to contribute to improving educational quality and accountability to the general public as a part of the processes of accreditation. Japanese Association for College Accreditation (JACA) is one of the certified accreditation agencies in Japan. It operates a college evaluation to support continuous self-study and assessment of member institutions for sustaining and improving the quality of education and research activities in junior college as a quality assurance system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、短期大学における評価などの種々の質保証と改善活動を、大規模調査である「短期大学生調査」をエビデンスとし、効果的に行うだけでなく、効率的に評価改善活動を行うためのガイドラインを提示したことにある。短期大学のみならず、高等教育機関において教育評価は必要不可欠な取り組みになっているが、その内容とともに教職員への負担は一つの課題となっている。効率的な評価活動に資することを意図した本研究成果のガイドラインは、短期大学だけでなく、大学などの他の教育機関においても有益な示唆を供するものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 短期大学におけるエビデンスに基づく評価に資する事例研究―短大推奨度と教育の満足度の比較から―2021

    • Author(s)
      山崎慎一
    • Journal Title

      社会科学研究

      Volume: 1 Pages: 237-242

    • NAID

      120006995931

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of an evidence-based guideline for improving self-assessment in Japanese junior colleges2020

    • Author(s)
      Yamazaki Shinichi
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2020 Issue: 8 Pages: 26-28

    • DOI

      10.21820/23987073.2020.8.26

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大規模学生調査における効果量の活用可能性の検討―学習経験の観点から―2020

    • Author(s)
      山崎慎一
    • Journal Title

      桜美林大学 論考『心理・教育学研究』

      Volume: 11 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Validity of Setting a Benchmark Standard Based on Academic Fields in the Indirect-Student Survey for Quality Assurance in Japan2020

    • Author(s)
      Yamazaki Shinichi、Miyazato Shota
    • Journal Title

      International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 4189-4195

    • DOI

      10.20533/ijcdse.2042.6364.2020.0511

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大規模学生調査における効果量の活用可能性の検討―学習経験の観点から―2020

    • Author(s)
      山崎慎一
    • Journal Title

      心理・教育学研究

      Volume: 11 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 設置形態別に見た短期大学 の現状と課題―公・私間学 生調査の比較から―2019

    • Author(s)
      山崎慎一
    • Journal Title

      桜美林論考『心理・ 教育学研究』

      Volume: 10 Pages: 31-38

    • NAID

      120006850831

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 短期大学の現場ニーズに基づいた短期大学生調査の活用方法の検討 ― 分野別の観点 から―2020

    • Author(s)
      山崎慎一、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      日本高等教育学会第23回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者養成課程の評価における大規模学生調査の活用可能性を考える ―短期大学生調査の結果から―2020

    • Author(s)
      山崎慎一、堺完、相樂真樹子、黄海玉、松原萌、宮里翔大
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼保系短期大学における短期大学生調査を用いた学習成果の評価2019

    • Author(s)
      〇山崎慎一、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学生調査を用いた5年間の経年分析から見た短期大学の現状―分野別の考察から―2019

    • Author(s)
      〇山崎慎一、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      第21回日本高等教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学生調査による個別短期大学に おける教育活動の可視化に関する考察 ‐A 短期大学の事例を対象に2019

    • Author(s)
      〇山崎慎一、〇遠藤修司、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      高等教育質保証学会第9回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学生調査を活用した学習成果の可視化手法の検討2019

    • Author(s)
      〇山崎慎一、〇遠藤修司、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of field-specific benchmark to evaluate learning outcomes for junior college students in Japan2019

    • Author(s)
      〇Shinichi Yamazaki, Shota Miyazato, Koichi Haseyama, Osamu Sakai, Haiyu Fuang
    • Organizer
      London International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 短大生の短期大学教育に対する意識と評価―短期大学生調査の経年分析から―2018

    • Author(s)
      宮里翔大、堺完、山崎慎一、黄海玉
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学での「学び」と総合評価の関連性に関する考察 ―「幼児・保育」分野に着目して―2018

    • Author(s)
      宮里翔大、堺完、山崎慎一、黄海玉
    • Organizer
      高等教育質保証学会第8回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学における持続可能な質保証とは―評価活動を促進し負担軽減する支援策の検討―2018

    • Author(s)
      黄海玉、○山崎慎一、堺完、宮里翔大
    • Organizer
      高等教育質保証学会第8回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 進学先としての短期大学とは-短期大学生調査からみた学生の意識-2018

    • Author(s)
      堺完、山崎慎一、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 短期大学への進学理由が在学時の学びや成長の実感に及ぼす影響とは2018

    • Author(s)
      ○山崎慎一、堺完、宮里翔大、黄海玉
    • Organizer
      大学教育学会2018年度課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 桜美林大学教員情報

    • URL

      https://gproweb1.obirin.ac.jp/obuhp/KgApp?kyoinId=ymboyggoggy

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi