• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research of Attribution Organization Model in Humanities and Social Sciences Fields In Bachelor's Degree Education

Research Project

Project/Area Number 18K13197
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

Nishino Takero  京都橘大学, 経営学部, 専任講師 (20781602)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsゼミナール教育 / 学士課程教育 / 帰属組織モデル / 専門ゼミ / 卒業研究 / 卒業論文 / 遠隔ゼミナール教育 / 全国調査 / アクティブラーニング / 学習共同体 / エスノグラフィー / オンラインゼミ / コロナ禍 / インターネット調査 / オンラインインタビュー / 遠隔授業 / 徒弟制度 / 質問紙調査
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the realities of the Japanese-style education / learning model known as "attribution organization model" in higher education in relation to seminar education (hereinafter referred to as "seminar"). To that end, I conducted a nationwide questionnaire survey to the heads of humanities and social sciences departments of Japanese universities, and conducted a student survey in the same fields. I also analyzed the appearance of remote seminar education with COVID-19 pandemic. As a result, it was confirmed that the implementation rate of the seminar is very high, but there is a big gap between the goal expected for the seminar and the actual goal, as well as in student perception of personal development. It also became clear that a gap exists between faculty and their students in relation to the aims, results and significance of the graduation thesis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、ゼミナール教育について初めて全国的な教員および学生調査の結果を示すことができた。この成果は、今後領域別のゼミナール教育研究を進めるうえでの礎になる。また卒業研究や卒業論文が持つギャップについても示すことができため、よりよい卒業研究のあり方についての研究も促すだろう。また、本知見をもとにゼミナール教育や卒業研究の観点から人文・社会科学領域等における学士課程教育の改善方策についても検討することが可能となった。加えて、遠隔ゼミナールの分析によって示された、ゼミにおけるICTツール活用のメリットとデメリットは、今後のゼミナール教育の新しいあり方を考えるうえでも参考になるだろう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 遠隔授業で 教育・学習の場はいかに変化したか2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      2021年度第 27 回 FD フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ポストコロナのゼミナールを考える2021

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      Works Online Symposium
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生視点で捉える―専門ゼミナール教育の遠隔化による影響2021

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ゼミナール教育における学びの実態調査2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] COVID19 がゼミにもたらした変化―オンラインゼミでコミュニケーションはどう変わったか2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      2020年度大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 専門ゼミ教育の実践に関する全国調査 ー個別教員の取り組みに焦点をあてて2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ゼミナールを科学する ―「ゼミナール研究会」第一期活動から見えてきた論点―2020

    • Author(s)
      豊田義博,西野毅朗,古賀暁彦,杉原麻美,馬渡一浩,濱中淳子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 人文・社会科学領域におけるゼミナール教育の実態に関する全国調査 (中間報告)2019

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本のゼミナール教育2022

    • Author(s)
      西野 毅朗
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      4472406187
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi