• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Empirical Research on Experiential Learning and Life Perspective in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K13198
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

KAWAI TORU  立命館大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (20706626)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords大学生の学びと成長 / 成長理論 / 経験学習 / リフレクション / アイデンティティ形成 / 働きかけ / 社会的アイデンティティ / セルフ・オーサーシップ / 大学教育 / キャリア形成 / 人生目的 / 人生の見通しの形成
Outline of Final Research Achievements

The theoretical part of this research elaborated the relationship between student learning and identity formation in higher education. Identity formation is the base of student life perspective and its relationship with student learning develops through the triadic model of identity formation, which consists of social, personal and ego identity. Identity formation influences student learning, and vice versa, at these three levels. When the relationship functions, learning and identity formation mutually develop, but difficulties in this relationship force students to disengage from learning or fall into inactive identity formation. This research connects these theoretical perspectives and student development theory in college and applies student development theory to the contexts of experiential-learning-based practices such as internships. The practical part of this research also provides student development workshops and clarifies how to facilitate student reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学生が将来を見通して成長していくとき、その土台にアイデンティティ形成のダイナミクスが働いています。本研究課題では、アイデンティティ形成の3対モデルから大学生の経験学習とアイデンティティ形成の関連性を捉えていきました。社会・個人・自我という3水準で形成されるアイデンティティ形成と学生の学びが相互に関連しあっていること、それがどのような関連性かを理論的に把握する作業を進めました。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] A Theoretical Framework on Reflection in Service Learning: Deepening Reflection Through Identity Development2021

    • Author(s)
      Kawai Toru
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 5 Pages: 275-275

    • DOI

      10.3389/feduc.2020.604997

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 経験学習型教育実践で学生にどのように働きかけるかー学生への働きかけをめぐる実践知についての省察ー2020

    • Author(s)
      河井亨・岩井雪乃・和栗百恵・大山牧子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41/ 2 Pages: 53-56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の成長理論の動向 ―Student Development in College 第 3 版を手がかりとして―2020

    • Author(s)
      河井亨
    • Journal Title

      社会システム研究

      Volume: 40 Pages: 1-20

    • NAID

      120006825721

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングおよび主体的・対話的で深い学びと学生の成長のあいだにはどのような関係があるのか2019

    • Author(s)
      河井亨
    • Journal Title

      社会システム研究

      Volume: 38 Pages: 1-27

    • NAID

      120006619163

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 課外自主活動における学生の成長ーワークショップによる成長調査を通じて2019

    • Author(s)
      今川新悟・河井亨・真田樹義
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 111-121

    • NAID

      120006627554

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生の学習とアイデンティティはどのような関係にあるのか ―学習とアイデンティティ形成の 3 対モデルの縫合―2018

    • Author(s)
      河井亨
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 67-77

    • NAID

      120006624109

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の成長理論を通してみる 長期インターンシップ経験学生の成長とその要因2018

    • Author(s)
      高澤陽二郎・河井亨
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 23-33

    • NAID

      120006624105

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ロールモデルとキャリア発達・アイデンティティ形成の関係についての縦断的検討2021

    • Author(s)
      溝口侑・酒井淳平・河井亨
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年度春季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「体験の言語化」実践におけるオンラインの課題と可能性2021

    • Author(s)
      兵藤智佳・岩井雪乃・平山雄大・二文字屋脩・和栗百恵・佐野香織・河井 亨
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「体験の言語化」と「専門知」2020

    • Author(s)
      兵藤智佳, 二文字屋脩, 林田由那, 和栗百恵, 佐藤しおん, 山内あかり, 河井亨
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 経験学習型教育実践で学生にどのように働きかけるか2019

    • Author(s)
      河井亨・岩井雪乃・和栗百恵・大山牧子
    • Organizer
      大学教育学会題41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「体験の言語化」の多分野への展開とその可能性2019

    • Author(s)
      兵藤智佳・佐野香織・菅新汰・和栗百恵・河井亨
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 身の回りの社会から考える わたしと公共ワークブック2021

    • Author(s)
      村上紗央里・新川達郎・木村充・河井亨
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      「わたしと公共」教育・研究プロジェクト
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 若者のアイデンティティ形成-学校から仕事へのトランジションを切り抜ける2020

    • Author(s)
      ジェームズ・E・コテ、チャールズ・G・レヴィン、河井 亨、溝上 慎一
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916422
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 訳者解説:学校から仕事・社会へのトランジションにおける若者のアイデンティティ形成ー理論・実証研究・実践的な議論を繋ぐことの意義2020

    • Author(s)
      河井亨
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916422
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ボランティアで学生は変わるのか2019

    • Author(s)
      早稲田大学平山郁夫記念ボランティアセンター編・分担執筆
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514128
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi