• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Fundamental Study on the Evaluation of Student Services in the Accreditation System of U.S. Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K13203
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

HASHIBA RON  福岡大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50549516)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学生支援 / 質保証 / 認証評価 / 専門職団体 / 米国 / 大学 / 高等教育 / 認証評価団体 / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the characteristics and challenges of the U.S. quality assurance system for student affairs services. Specifically, the quality assurance system for student support consists of three subsystems: (1) voluntary and gradual activities led by professional associations for student support, (2) evaluation of student support initiatives by regional accreditation organizations, and (3) evaluation of counselor training programs by professional accreditation organizations. Also, the roles and the characteristics of each subsystem were then elucidated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、学生支援に関する質保証を巡っては、学生支援に関する専門職団体の活動に焦点を当てる先行研究が多数を占めていた。それゆえ、認証評価に焦点化した本研究の成果によって、学生支援の質保証システムの全体像を描くことが可能となった。併せて、大学改革が進展し、学生支援の充実が必要とされるなかで、その質保証システムを設計する際に役立ちうる制度的知見を提供できた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 1960 年代以降の米国学生支援改革に向けた専門職団体の取り組み―「明日の高等教育プロジェクト」の展開過程に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      橋場論
    • Journal Title

      福岡大学教職課程教育センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 157-171

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学教育改革と専門的職員の養成~事務職員の役割を再考する~2022

    • Author(s)
      橋場論
    • Organizer
      九州大学次世代型大学教育開発センター 事務職員対象ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国における学生支援の質保証システムーCACREPによる分野別アクレディテーションを中心に-2020

    • Author(s)
      橋場論
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 米国アクレディテーション制度と学生支援の質保証2019

    • Author(s)
      橋場論
    • Organizer
      高等教育質保証学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi