• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting social communication and quality of life of children with autism spectrum disorder through Table-top Role Playing Games

Research Project

Project/Area Number 18K13213
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Kato Kohei  東京学芸大学, 教育学研究科, 研究員 (20812481)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自閉スペクトラム症(ASD) / 会話型ロールプレイングゲーム(TRPG) / 余暇活動支援 / コミュニケーション支援 / Quality of Life (QOL) / Quality of Life(QOL) / quality of life(QOL)
Outline of Final Research Achievements

Children and youth with Autism Spectrum Disorder (ASD) have difficulties with social communication and participation in group activities, even in the absence of intellectual disability. Social skills training (SST) is the main social communication support for children and youth with ASD. However, the significance of support based on leisure and other activities has been recently emphasized. We conducted a practical study focusing on “Table-top Role-Playing Games (TRPGs),” in which children and youth are interested and in which mutual negotiation through conversation is likely to occur. In this study, we examined the effects of using TRPGs as a leisure activity to promote social communication and Quality of Life (QOL) for children and youth with ASD. Following positive results, we developed a TRPG program that can be applied in educational and support settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援教育や発達障害児者支援の現場におけるTRPGを用いた支援実践例や学術的な検討は、国内外とも非常に少ない。その現状の中で、今回、TRPGを用いた集団活動がASD児者のコミュニケーションおよびQOLの向上・促進について学術的に検証しその内容を学会発表や学術論文や出版物の形で発信できたことは非常に意義あることであった。また教育・支援の現場で支援者が活用できるTRPGプログラムのプロトタイプを制作し、Web上での公開にいたったことで、今後の支援分野におけるTRPG活動の普及にも貢献できたと考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] <Case Reports>Facilitating Conversation and the Role of the Game Master in TRPG Activities for Children on the Autism Spectrum2022

    • Author(s)
      原田 裕介・加藤 浩平・藤野 博
    • Journal Title

      RPG学研究

      Volume: 3 Pages: 14-32

    • DOI

      10.14989/jarps_3_14

    • ISSN
      2434-9682
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 集団形式を活用した自閉スペクトラム症の支援――余暇活動の場でのテーブルトーク・ロールプレイングゲーム(TRPG)による実践2021

    • Author(s)
      加藤浩平
    • Journal Title

      精神科治療学

      Volume: 36 Pages: 1309-1314

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] <Original Research Article>Employing Tabletop Role-Playing Games (TRPGs) in Social Communication Support Measures for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Japan: A Hands-On Report on the Use of Leisure Activities2019

    • Author(s)
      浩平 加藤
    • Journal Title

      RPG学研究

      Volume: 0 Pages: 23-28

    • DOI

      10.14989/jarps_0_23

    • NAID

      120006731159

    • ISSN
      2434-9682
    • Year and Date
      2019-09-05
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の会話の特徴と話題との関連 : アニメ・漫画・ゲームを題材にした「趣味トーク」の実践2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 岩岡朋生, 藤野 博
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 70(1) Pages: 489-497

    • NAID

      120007047159

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 神経発達症の人たちの余暇活動支援2023

    • Author(s)
      加藤浩平・藤野博・日戸由刈・関根礼子・関正樹・本田秀夫
    • Organizer
      第64回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害のある女の子・女性の「多様性のある生き方」への支援:各地域の実践から検討する2023

    • Author(s)
      加藤浩平・岩男芙美・川上ちひろ・砂川芽吹・木谷秀勝
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達支援におけるロールプレイングゲーム(RPG)の可能性-テーブルトークRPG(TRPG)とライブアクション・ロールプレイ(LARP)に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      加藤浩平・ビョーン=オーレ・カム・藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] TRPGのゲームマスター経験はASD者のコミュニケーションにどんな影響を与えたか?-インタビューの質的分析2022

    • Author(s)
      加藤浩平・藤野博
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] FROM COMMUNICATION SUPPORT TO TAKING THE RAILS2022

    • Author(s)
      Bjorn-Ole Kamm, Kohei KATO
    • Organizer
      Knutpunkt 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ROLE-PLAYING FROM JAPAN: HANDS-ON PLAY SESSION(Workshop)2022

    • Author(s)
      Bjorn-Ole Kamm, Keiko KATO, Kohei KATO, Sabine Schenk
    • Organizer
      Knutpunkt 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校教育現場におけるTRPGを通じたASD児の支援2022

    • Author(s)
      加藤浩平,上澤夏那,藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児者を対象にしたオンラインTRPGの実施のメリットとデメリット:質問調査に基づくパイロット研究2021

    • Author(s)
      加藤浩平,藤野博
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] TRPG活動におけるASD児の会話の変容とGMの発話の関係2021

    • Author(s)
      加藤浩平,菊地瞳子,藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 会話型ゲーム「TRPG」を通じた発達障害のある子のコミュニケーション支援2020

    • Author(s)
      加藤 浩平
    • Organizer
      第8回小児診療多職種研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ASD青年はいかにしてTRPGのゲームマスターになったか? -1事例の質的検討-2020

    • Author(s)
      加藤浩平, 藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] テーブルトーク・ロールプレイングゲームにおける自閉スペクトラム症児の会話の促進とゲームマスターの役割2019

    • Author(s)
      加藤 浩平
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 関係を紡ぐ言葉の力/言葉を紡ぐ関係の力-「言葉する人 (Languager) の視点から心理療法・教育・学習を横断的に捉えなおす-2019

    • Author(s)
      青山 征彦, 石田 喜美, 松嶋 秀明, 加藤 浩平, 松井 かおり, 伊藤 崇
    • Organizer
      日本質的心理学会 第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達特性のある児童生徒の才能を活かす2E教育2019

    • Author(s)
      三森 睦子, 武隈 智美, 加藤 浩平, 齋藤 仁美, 尾崎 ミオ, 小倉 正義
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] TRPGS AND AUTISM: FROM COMMUNICATION SUPPORT TO WAYS OF SELF-EXPRESSION2019

    • Author(s)
      Kohei Kato, Bjorn Ole Kamm
    • Organizer
      Knudepunkt 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害児者における余暇の実態とQOLの関連2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある女の子・女性の「多様性のある生き方」への支援2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 岩男芙美, 川上ちひろ, 綿貫愛子, 木谷秀勝
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] マンガと医療―グラフィック・メディスンの動向とマンガ研究の応用可能性2018

    • Author(s)
      中垣恒太郎, 小林 翔, 松田幸子, 加藤浩平, 落合隆志
    • Organizer
      日本マンガ学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育研究・発達支援研究・メディア研究から見たTRPG・LARPの可能性2018

    • Author(s)
      加藤浩平, ビョーン=オーレ ・カム, デニーズ・パシェン, 石田喜美
    • Organizer
      TRPGフェスティバル2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムの人の余暇・自由時間の支援(2)―様々な立場での実践報告2018

    • Author(s)
      宮野雄太, 縄岡好晴, 加藤浩平, 梅永雄二
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校や発達特性のある児童生徒の才能を活かす2E教育-「才能」を活かす中で「特性」をパワーにする多様な学びとは2018

    • Author(s)
      三森睦子, 加藤浩平, 齋藤仁美, 安部雅昭, 高野 愛, 小倉正義
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 発達障害のある子ども・若者の余暇活動支援2021

    • Author(s)
      柘植雅義(監修),加藤浩平(編著),加藤浩平,藤野博,野口和人,木谷秀勝,吉川徹,河髙康子,松本太一,吉澤昌好,堀口智美,黒山竜太,尾崎ミオ,五里江陽子(著)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895564
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 自閉スペクトラム症のある青年・成人への精神療法的アプローチ2021

    • Author(s)
      倉光 修(監修),渡辺慶一郎(編著),川瀬英理,横山太範,綱島三恵,田中康雄,岩崎沙耶佳,木谷秀勝,綿貫愛子,加藤浩平(著)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826797
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 2E教育の理解と実践―発達障害児の才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆, 小倉正義, 吉原 勝, 岡田克己, 杉山 明, 水野 証, 宇野明雄, 小黒明日香, 加藤浩平, 西村優紀美, ソルト, 小坂智子, 水野晶葉
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828425
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] TRPG: SUNDAY PROJECT

    • URL

      https://sunpro8.wixsite.com/sunpro

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi