• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The making reasonable accommodation decisions process at the elementary/lower secondary schools: The use of ICF-CY and community support services of special schools

Research Project

Project/Area Number 18K13214
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Tokunaga Akio  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (10359119)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords合理的配慮 / 小・中学校 / ICF-CY / センター的機能 / ポルトガル / ICF / 小中学校 / 合意形成
Outline of Final Research Achievements

Based on findings from previous research leading up to this study, mainly from special schools, an investigation into the process of making reasonable accommodation decisions in the elementary/lower secondary schools suggested that the conceptual framework of the ICF-CY is effective in analyzing actual conditions and considering reasonable accommodation as an environment factor for encouraging participation. With regard to community support services of special schools, which are expected to contribute to making reasonable accommodation decisions in these schools, differences were identified between the types of disabilities and between these schools, and findings from Portugal, where traditional special schools have been reorganized into resource centers to provide support to these schools, were considered useful. Meanwhile, an analysis of the contents of the reasonable accommodations provided confirmed characteristics depending on the perspective and type of disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで主に特別支援学校をフィールドとして得られた合理的配慮決定プロセスに関する知見が小・中学校でも有効であることが示唆されたことは,特に社会的に意義があると考えられる.また,従来の特別支援学校をリソースセンターに改編して,小・中学校等の支援を行い,インクルーシブ教育を推進しているポルトガルでの知見はこれまでほとんど紹介されていないところにおいて学術的意義があると考えらえる.他方,提供されている合理的配慮の内容そのものについて分析した結果,観点別や障害種別の特徴を明らかにしたことは学術的にも社会的にも意義があると考えらえれる.

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 重複障害のある児童生徒への学習機会や体験の確保に関する合理的配慮の検討―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例の検討を通して―2024

    • Author(s)
      徳永亜希雄, 田中浩二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 7 Pages: 203-214

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 病弱・身体虚弱のある児童生徒への学習機会や体験の確保に関する合理的配慮の検討―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例の検討を通して―2023

    • Author(s)
      徳永亜希雄, 田中浩二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 6 Pages: 184-193

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 病弱・身体虚弱のある児童生徒への心理面に関する合理的配慮の検討―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例の検討を通して―2022

    • Author(s)
      徳永亜希雄, 田中浩二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 5 Pages: 159-168

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 肢体不自由のある幼児児童生徒への学習機会や体験の確保に関する合理的配慮の検討―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例の検討を通して―2021

    • Author(s)
      徳永亜希雄, 田中浩二
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 4 Pages: 152-160

    • DOI

      10.18880/00013722

    • NAID

      120006994789

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/11063

    • Year and Date
      2021-03-03
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポルトガルでのインクルーシブ教育の実際2021

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Journal Title

      新ノーマライゼーション

      Volume: 41 Pages: 12-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポルトガルのインクルーシブ教育の新たな展開2021

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Journal Title

      障害福祉NEWS

      Volume: 34 Pages: 8-9

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ポルトガルのインクルーシブ教育の概要2021

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Journal Title

      JANNETメールマガジン

      Volume: 209(号) Pages: 3-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 肢体不自由のある幼児児童生徒への心理面に関する合理的配慮の検討 ―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例の検討を通して―2020

    • Author(s)
      徳永亜希雄, 堺裕
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 3 Pages: 142-151

    • DOI

      10.18880/00013144

    • NAID

      120006820275

    • ISSN
      24339474
    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10482

    • Year and Date
      2020-02-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 脳性まひの児童のための学校における心理面・健康面に関する合理的配慮ICF-CYコアセット作成の試み―インクルーシブ教育システム構築支援データベースの実践事例とICF-CYとの適合性検討に基づいて―2019

    • Author(s)
      堺裕,徳永亜希雄,田中浩二
    • Journal Title

      帝京大学福岡医療技術学部紀要

      Volume: 14 Pages: 1-16

    • NAID

      120006723699

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもの育ちを切れ目なく支える個別の教育支援計画へのICF分類項目の実装化の検討2024

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第25回学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ポルトガルにおけるインクルーシブ教育の展開Ⅳ―現職研修の取り組みを中心に―2023

    • Author(s)
      徳永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの育ちを切れ目なく支えるICFを活用した共通情報シート開発に向けた基礎的研究2023

    • Author(s)
      徳永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 考え方としてのICF,ツールとしてのICF(自主シンポジウム話題提供)2022

    • Author(s)
      德永亜希雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ポルトガルにおけるインクルーシブ教育の展開Ⅱ―関連法令改正を踏まえた校内体制の整備を中心に―2022

    • Author(s)
      徳永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ポルトガルにおけるインクルーシブ教育の展開Ⅱ―関連法令改正を踏まえた校内体制の整備を中心に―2021

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校・高等学校での合理的配慮における特別支援学校のセンター的機能の関わりの検討2021

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二,小林幸子
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第22回学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児児童生徒への理解啓発を図るための合理的配慮の検討―肢体不自由のある幼児児童生徒を中心に―2020

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第26回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校での合理的配慮における特別支援学校のセンター的機能の関わりー事例検討を通してー2020

    • Author(s)
      德永亜希雄,田中浩二,小林幸子
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会第21回学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 支援が必要な子どものための「かながわの切れ目ない支援体制の構築」におけるWHODAS2.0活用の検討の取組2020

    • Author(s)
      徳永亜希雄,田中浩二,柏木雅彦,立花裕治,堀野史雄,堀田亜依美,中山聖枝
    • Organizer
      厚生労働省第8回ICFシンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Implementation of International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) - Japan experience2019

    • Author(s)
      Akio Tokunaga
    • Organizer
      Rehabilitation International Asia and Pacific Regional Conference (マカオ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ポルトガルにおけるインクル-シブ教育システムの動向―関連法令改正の概要を中心に―2019

    • Author(s)
      徳永亜希雄,田中浩二,堺裕
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第25回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム「ICFを活用した学齢期の発達障害支援から多領域連携の実現可能性を考える」(指定討論)2019

    • Author(s)
      萬谷 きみ子,安達潤,渡邊隆史,保護者A,桐田由佳,佐々木千鶴,徳永亜希雄
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi