• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of case particle learning materials and teaching methods for children with hearing impairment

Research Project

Project/Area Number 18K13215
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

SAKAGUCHI Kana  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師 (40814067)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords聴覚障害 / 文法学習 / 教材開発 / 文法 / ICT教材 / 格助詞 / 特別支援教育 / 言語獲得
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop learning materials and examine teaching methods to help hearing-impaired children understand and correctly use case particles. Animation materials showing the direction of movement were significantly more highly evaluated than materials using audio information. Animation materials showing the direction of movement were significantly more highly evaluated than materials using audio information. Regarding the quality of the digital content materials, the students cited the ease of starting to learn and the speed of feedback on correct and incorrect answers as the reasons why they were able to continue learning. From the teacher's side, it was found that the function is expected as a function to carry on the aim of grammar instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

視覚情報と文の結びつきやアニメーション教材を用いた文法学習の効果について示したことが本研究の成果の学術的意義であり、聴覚障害のある児童・生徒が文法学習を継続していくためのICT活用の仕方を示したことが社会的意義にあたると考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (14 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 重複障害のある幼児に対する特別支援学校(聴覚障害)の支援の実態に関する事例的検討2024

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 11 Pages: 263-273

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科の教科書における表の読解方略につながる表記の分析2023

    • Author(s)
      野本理紗・坂口嘉菜
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 47 Pages: 431-432

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常の学級における教育的ニーズのある児童に対する通常の学級における教育的ニーズのある児童に対するポジティブな行動支援の効果-学習規律の定着を目指して-2023

    • Author(s)
      諸橋 ののか、関原 真紀、坂口 嘉菜
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 10 Pages: 131-141

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Functions Required for Digital Textbooks for Children with Hearing Impairment : Analysis of Perspectives on Functional Assessment2022

    • Author(s)
      坂口 嘉菜、脇中 起余子、渡部 杏菜、長南 浩人、中野 泰志
    • Journal Title

      Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook

      Volume: 11 Issue: 0 Pages: 37-38

    • DOI

      10.20755/jsdtpr.11.0_37

    • ISSN
      2432-6127
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 行たどり法による点字学習を継続した全盲・ASD児の点字触読能力2022

    • Author(s)
      佐藤将朗・坂口嘉菜・酒井望有
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 28 Pages: 21-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 各地の教育委員会等における特別支援教育に関する手引等の作成状況について2022

    • Author(s)
      大和仁美・藤岡茉里・本間愛菜・水野結衣子・峯村将之・土田了輔・坂口嘉菜・藤井和子・笠原芳隆
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 28 Pages: 51-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害通級指導教室のOJTの実態2021

    • Author(s)
      藤井和子・関原真紀・坂口嘉菜
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 41(1) Pages: 193-202

    • NAID

      120007143516

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小・中学校の各教科等の授業における合理的配慮の内容と実施手続きについて2021

    • Author(s)
      稲垣日花里・伊藤武志・北川基・西丸香輝・渡邉敦・ 笠原芳隆・藤井和子・坂口嘉菜
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ASDを伴う全盲児における行たどり法を用いた点字初期学習に関する試行的検討2020

    • Author(s)
      佐藤将朗・坂口嘉菜・酒井有望
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 26

    • NAID

      120006846546

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校(聴覚障害)小学部児童の国語科教科書使用における困難及び指導法に関する一考察 ー物語文の読解方略に着目してー2019

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Journal Title

      教科書フォーラム中研紀要

      Volume: 20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聴覚障害児を対象とした一斉指導場面における言語学習ICT教材の活用法と効果の検討2019

    • Author(s)
      坂口嘉菜・金子俊明
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 25

    • NAID

      120006653338

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)小学部教員の理科授業場面における表の読解指導の実際2023

    • Author(s)
      野本理紗, 坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(1) ―国語科の授業分析を中心に―2023

    • Author(s)
      藤井和子, 関原真紀, 坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(2) 教師の指導の視点の変容に関する質的研究2023

    • Author(s)
      関原真紀, 坂口嘉菜, 藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生が数学文章題の読解に用いる読解方略について2023

    • Author(s)
      大谷泰樹, 坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中学校に在籍する健康管理に特別な配慮を必要とする児童生徒に関する大学生の問題認識2023

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害者用教科書のデジタル化に求められる機能の評価2022

    • Author(s)
      坂口嘉菜, 脇中起余子, 渡部杏菜, 長南浩人, 中野泰志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会(つくば大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害生徒の英語構文理解に関する研究2022

    • Author(s)
      秋元梨沙, 坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会(つくば大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害者用教科書のデジタル教科書に求められる機能:機能評価の観点の分析から2022

    • Author(s)
      坂口嘉菜, 脇中起余子, 渡部杏菜, 長南浩人, 中野泰志
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第11回年次大会(京都大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生における非連続型テキストの活用とその特徴2020

    • Author(s)
      岩船夏海・坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害幼児を対象とした「友達とかかわる力」の育成を目指した指導実践2020

    • Author(s)
      上平昭宏・大谷泰樹・坂口嘉菜
    • Organizer
      上越教育大学特別支援教育実践研究センター第8回実践研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)小学部児童の物語文読解方略に関する検討2019

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)小学部児童の物語文読解方略に関する一考察 ~物語文読解レベルと教科書活用状況の検討を通して~2019

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Organizer
      全日本聾教育研究会高岡大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児を対象とした文法学習における音声聴取の効果―格助詞選択の正答率及び反応時間の分析を通して―2018

    • Author(s)
      坂口嘉菜
    • Organizer
      全日本聾教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児を対象とした一斉指導場面における言語学習ICT教材の活用法と効果の検討2018

    • Author(s)
      坂口嘉菜・金子俊明
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 「人間力」を育てる (-上越教育大学からの提言6- (「21世紀を生き抜くための能力」育成シリーズ))2022

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      永田印刷株式会社
    • ISBN
      9784990997373
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi