• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of script-based intervention method for children with ASD to promote cooperation with peers

Research Project

Project/Area Number 18K13216
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

YOSHII Sadahito  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (30736377)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 仲間 / 協同 / スクリプト / 自閉スペクトラム症児 / 発達支援 / 支援方法
Outline of Final Research Achievements

One of the core characteristics of ASD is the difficulty in cooperating with peers. In this study, we applied intervention method using scripts (life contexts) to promote cooperation between ASD children and their peers. Then, we examined whether script-based intervention promotes the development of peer cooperation in children with ASD.
The levels of cooperation were divided into three: (1) behavioral cooperation with peers, (2) basic cooperation through language, and (3) developmental cooperation through conversation, and script-based intervention was provided at each level. As a result, ASD children's cooperative activities with their peers were established at each level. In addition, the children with ASD changed the way they interacted with their peers in daily life situations. These findings suggest that the script-based intervention method may promote the development of cooperation with peers in children with ASD.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ASD児の中核的課題の一つとして、仲間と協同することの困難さが挙げられる。本研究では、ASD児とその仲間が協同して活動できるようになることを目的として、「クレープづくり」や「電車遊び」をテーマとしたスクリプト支援を行った。その結果、ASD児の仲間との協同活動が成立し、日常生活場面における仲間との関わり方にもポジティブな変化がみられた。以上より、スクリプトを用いた支援により、ASD児の仲間と協同する能力の発達の可能性が示された。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] The Current Status and Prospects of Communication and Social Development Intervention Using Joint Action Routine or Script Procedure for Children with Autism Spectrum Disorders2021

    • Author(s)
      吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 31 Pages: 29-42

    • DOI

      10.34429/00004954

    • NAID

      120007004249

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4983

    • Year and Date
      2021-02-22
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育場面の自閉症スペクトラム幼児と他児・保育者との関わりの アセスメントと支援方法の基礎的研究 -子ども・保育者との相互交渉に関するタイムサンプリングとエピソード分析によって-2020

    • Author(s)
      兵藤瑞穂・若井広太郎・吉井勘人・板倉達哉・長崎 勤
    • Journal Title

      実践女子大学教職センター年報

      Volume: 3 Pages: 55-64

    • NAID

      40022520700

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「掃除」スクリプトを用いた自閉スペクトラム症児と仲間との協同活動の発達支援2019

    • Author(s)
      吉井勘人
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 28 Pages: 15-23

    • NAID

      40021824926

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害を伴うASD児同士の協同活動の発達支援-「クレープづくり」共同行為ルーティンを用いて-2021

    • Author(s)
      吉井勘人・原満登里・青木雄一
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会 ポスター発表 29PM3-3B-PS8.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互行為論による発達理論と発達支援方法の構築:垂直的・水平的越境活動による発達と支援2021

    • Author(s)
      長崎勤・奥村桃子・伊藤和佳・吉井勘人・原満登里・田島信元
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会 ラウンドテーブル 30AM1-1E-RT13.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の仲間との協同活動を促進するための支援―「電車遊び」スクリプトを通して―2020

    • Author(s)
      吉井勘人・青木雄一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(2020 福岡大会)ポスター発表 (自閉症) P8-51
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校(知的障害)におけるASD児の共同注意の機能を高める支援-SCERTSモデルを用いて-2020

    • Author(s)
      青木雄一・吉井勘人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(2020 福岡大会)ポスター発表 (自閉症) P8-2
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師や保育者に対する訪問型の支援研修の必要性に関する検討-自閉症スペクトラム症児への交流型支援に基づく包括的な支援-2020

    • Author(s)
      板倉達哉 ・ 吉井勘人 ・青木雄一 ・若井広太郎 ・兵藤瑞穂 ・長崎勤 ・柄田毅
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会 ラウンドテーブル RT14
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ保育での自閉症児と他児との関わり方 の支援における保育者の役割 (2)2019

    • Author(s)
      吉井勘人・兵藤瑞穂・若井広太郎・板倉達哉・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校におけるASD児の社会性の発達アセスメントと支援 ―関係性をアセスメントすることによる大人の変容の重要性―2019

    • Author(s)
      吉井勘人・竹内嘉恵・板倉達哉・若井広太郎・原満登里・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児における社会性の発達アセスメントと支援―身体の動きの共有、模倣、共同注意、仲間との相互作用、自己表現・理解に焦点を当てた特別支援学校の授業実践―2018

    • Author(s)
      吉井勘人・竹内嘉恵・若井広太郎・原満登里・長崎 勤・中西 郁
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi