• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a data based decision making system in mathematics

Research Project

Project/Area Number 18K13219
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Noda Wataru  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (70611440)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsデータに基づく意思決定 / カリキュラムに基づく尺度 / データマネジメントシステム / response to intervention / プログレス・モニタリング / 算数 / アプリケーション / Response to intervention / Response to Intervention
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a data-based support system in mathematics. We conducted three studies, 1) to examine the reliability of a mathematics curriculum-based measurement (M-CBM), 2) to examine the effects of intervention through data-based decision making, and 3) to develop a computer-based data management system. For (1), M-CBM was confirmed to have high test-retest reliability and alternate form reliability. As for (2), the effect of the intervention using the M-CBM was demonstrated for a student attending an after-school day service. In addition, we demonstrated the effect of school-wide mathematics intervention in an public elementary school. As for (3), we developed an iPad application that can be easily used for graphing at the school, grade, class, and individual levels by reading a csv file, and an application that can perform each CBM task.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別なニーズのある子どもの学力に対する支援は喫緊の課題であり,学校環境で実施可能なシステム構築が求められている。本研究では,算数領域を対象として,データに基づく意思決定を基盤とする学校システムの構築のために,アセスメントツールの信頼性を確認し,ICTを活用して実施できるアプリケーションを開発した。さらに,アセスメントから得られるデータの蓄積と分析を容易にするアプリケーションを開発し,データに基づく意思決定による介入効果の検証を行った。介入効果が実証された支援方法について,ICTを活用したシステムを開発することで,学校現場においても実行可能性と持続可能性の高い支援モデルを構築することができた。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 公立小学校における算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)を用いた学校規模の算数指導 : 介入に対する反応性モデル(RTI)に基づく第1層支援の効果2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 237-244

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生用算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)の開発と 信頼性・妥当性の検討:基礎的な算数スキルに着目して2020

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 45-56

    • NAID

      130007951866

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数CBMの開発と実践2019

    • Author(s)
      野田航
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生用算数のカリキュラムに基づく尺度(算数CBM)の開発と実践2020

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会研究委員会企画シンポジウム話題提供
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 応用行動分析学と学習指導2019

    • Author(s)
      野田航
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi