• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of learning support methods and development of evaluation tasks for English reading and writing difficulties in elementary school students.

Research Project

Project/Area Number 18K13222
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTakasaki University of Health and Welfare

Principal Investigator

MURATA Miwa  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 講師 (00756330)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学習障害 / 英語 / 読み書き / 評価 / 小学生 / 小学校 / 英語教育
Outline of Final Research Achievements

In recent years, it has become clear that junior high school students stumble in reading and writing English even though they have no difficulty reading and writing in Japanese. With the introduction of compulsory English language education in elementary schools in 2020, this study carefully ascertained the actual situation of elementary school students who stumble in reading and writing in English, and clarified the actual situation. We then assessed the cognitive characteristics of each student and examined learning support methods suited to those characteristics. In addition, we developed an assessment task to evaluate elementary school students' difficulties in reading and writing English, and examined ways to easily and accurately separate the unlearned from the learned and to provide appropriate support for English learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語学習に関しては、第二言語習得という学問の中で、記憶や音韻符号化、メンタルレキシコンやチャンキングといった様々な視点から、学習方法について議論が蓄積されてきている。しかし、学習障害という視点はこれまであまり着目されておらず、特に小学生においては議論も乏しい。申請者は学習障害の専門家としての立場から、小学校英語学習について一般的な学習方法では定着しない児童がいるということを明らかにしようとしており、それを、個々の背景となる認知特性を絡めて評価や学習方法について科学的に検討していくという点は本研究の独創的な点であると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中学生の英語学習におけるICT端末による読み書きの代替2021

    • Author(s)
      村田美和、巖淵守
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 30 Pages: 314-320

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校通常の学級における英語・数学・国語の指導法と支援の工夫について2020

    • Author(s)
      村田美和
    • Journal Title

      特別支援教育

      Volume: 78 Pages: 54-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 読み書きが苦手な小中学生に対するICTを活用した英語の授業2019

    • Author(s)
      村田 美和
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 47 Pages: 0609-0609

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LD等の児童生徒に対するICT活用はGIGAスクールでどう変わってきたか 小学生のタイピング速度と書字速度の変化について2022

    • Author(s)
      村田 美和
    • Organizer
      日本LD学会 第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] GIGAスクール構想の端末におけるタイピング速度の実態 書字テストとの比較を通して2022

    • Author(s)
      村田 美和 石原 敬久
    • Organizer
      日本LD学会 第31回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT導入に伴う「書き」の在り方の変化について2021

    • Author(s)
      村田美和
    • Organizer
      LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の相談機関における学習障害の子どもにむけた親支援と地域の役割について2020

    • Author(s)
      村田美和、和田拓、千葉千恵美
    • Organizer
      日本家族療法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の読み書きとiPadの活用について2020

    • Author(s)
      村田美和
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Support for LD children and familes : Japanese case2020

    • Author(s)
      Chiemi Chiba, Miwa Murata & Hiraku Wada
    • Organizer
      IFTA2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校通常学級における学習に難しさのある生徒に対する授業の工夫と支援2019

    • Author(s)
      村田美和 飯島睦美 村上加代子 山野有紀 小泉健輔 菅野陽太郎
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校通常学級における作文指導ーツールとゴールを自分で選択するー2019

    • Author(s)
      村田美和 菅野陽太郎 関直子
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校2年生での英語学習のつまずきを探る-音韻認識と文法的センスからー2018

    • Author(s)
      飯島睦美、村田美和
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の読みと綴りにつまずきのある中学生に対するICTを活用した指導2018

    • Author(s)
      村田美和
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 読み書きの苦手な児童生徒の教育版マインクラフトプログラミング学習教材の活用について2018

    • Author(s)
      村田美和
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学習社会研究 第5号 学習社会と教育の未来像2023

    • Author(s)
      栗原幸正, 村田美和, 大橋博, 石原敬久
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761929251
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi