• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reciprocal effects between word reading skills, cognitive skills, and reading comprehension: A longitudinal study

Research Project

Project/Area Number 18K13223
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionSeigakuin University

Principal Investigator

井上 知洋  聖学院大学, 人文学部, 准教授 (30635016)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords読み能力 / 認知能力 / 文章読解 / 相互作用 / 縦断研究
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,基礎的な読み能力と認知能力,文章読解力との間に相互的な関連が見られるか,またその関連の様相が発達に伴いどのように変化するかについて,小学校2年生から5年生までの4年間にわたる縦断的検討を通して明らかにすることである。令和元年度は,本研究課題の縦断調査の2回目を令和2年1月から3月の期間に実施した。調査参加者は,調査協力校に在籍する,前年度に保護者からの調査参加への同意が得られた小学3年生の児童約180名であった。これらの児童に対して,前年度に実施したものと同一の一連の認知課題および心理言語学的課題を用いて調査を行い,参加者におけるそれらの能力の経年的な変化を評価した。
当該年度に得られたデータを概観したところ,(1) 2年生時に引き続き,漢字の読みの習得と最も関連が強い要因として語彙量があること,(2) 同じく2年生時と同様に,文章読解力は漢字の読みの習得および語彙量との関連が強いことが明らかとなった。これらのことから,漢字の読み,語彙量,文章読解力の発達における相互促進的な関係がより確かなものとして示されたと考えられる。3者の関連の強さにも2年生時と顕著な違いは見られず,少なくとも小学校低学年の時期においては,漢字の読みの習得と語彙量が子どもの文章読解力の重要な規定因になっていることが示唆された。一方で,高学年になるにつれて3者の関係性に変化が見られる可能性や,文章読解力が後の漢字の読みの習得や語彙の獲得を促す面もあると予想されることから,これらの点については3,4回目となる4,5年生時のデータが得られた段階での分析が待たれるところである。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Alberta(カナダ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Alberta(カナダ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Cognitive predictors of word reading in Sinhala2019

    • Author(s)
      Wijaythilake, M. A. D. K., Parrila, R., Inoue, T., & Nag, S.
    • Journal Title

      Reading and Writing

      Volume: 32 Issue: 7 Pages: 1881-1907

    • DOI

      10.1007/s11145-018-9927-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Are morphological awareness and literacy skills reciprocally related? Evidence from a cross-linguistic study.2019

    • Author(s)
      Manolitsis George、Georgiou George K.、Inoue Tomohiro、Parrila Rauno
    • Journal Title

      Journal of Educational Psychology

      Volume: 111 Issue: 8 Pages: 1362-1381

    • DOI

      10.1037/edu0000354

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの読み書きの発達と特別支援教育2019

    • Author(s)
      井上知洋
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 67 Pages: 762-767

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Instruction matters to the development of phoneme awareness and its relationship to akshara knowledge and word reading: Evidence from Sinhala2018

    • Author(s)
      Wijaythilake Marasinghe A. D. K.、Parrila Rauno、Inoue Tomohiro、Nag Sonali
    • Journal Title

      Scientific Studies of Reading

      Volume: 22 Issue: 5 Pages: 420-433

    • DOI

      10.1080/10888438.2018.1466890

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Cross-script transfer of word reading fluency in a mixed writing system: Evidence from a longitudinal study in Japanese2018

    • Author(s)
      Inoue Tomohiro、Georgiou George K.、Imanaka Hirofumi、Oshiro Takako、Kitamura Hiroyuki、Maekawa Hisao、Parrila Rauno
    • Journal Title

      Applied Psycholinguistics

      Volume: 40 Issue: 2 Pages: 235-251

    • DOI

      10.1017/s0142716418000541

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task-focused behavior and reading development in Japanese: A latent growth curve analysis2019

    • Author(s)
      Inoue, T, Georgiou, G. K, Imanaka, H, Kitamura, H, Maekawa, H, Parrila, R
    • Organizer
      26th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto, Canada
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学後2年間の読み書きの発達プロセスに関する縦断研究2019

    • Author(s)
      井上知洋
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] How does home literacy environment affect Chinese children’s reading performance?2019

    • Author(s)
      Zhang, S., Inoue, T., & Georgiou, G. K.
    • Organizer
      Third Annual Conference of the Association for Reading and Writing in Asia (ARWA 2019)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Early growth in word and nonword reading fluency in a transparent syllabary2018

    • Author(s)
      Inoue, T., Georgiou, G. K., Sato, K., Beppu, S., Maekawa, H., & Parrila, R.
    • Organizer
      Twenty-fifth Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Combining in a hurry: Is the challenge the same across orthographies?2018

    • Author(s)
      Parrila, R., Inoue, T., Aro, M., & Protopapas, A.
    • Organizer
      Twenty-fifth Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 単語音読の流暢さの発達軌跡:就学後2年間の縦断調査から2018

    • Author(s)
      井上知洋・室谷直子・細川美由紀・今中博章・大城貴子・佐藤克敏・北村博幸・前川久男
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の読み書き能力に関連する認知的要因(1) 読みの流暢性に関する検討2018

    • Author(s)
      室谷直子・齋藤ゆみ・細川美由紀・井上知洋・前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の読み書き能力に関連する認知的要因(2) 漢字の読み書きに関する検討2018

    • Author(s)
      齋藤ゆみ・室谷直子・細川美由紀・井上知洋・前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi