• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal study on career development of university students with hearing impairments and its promotion and suppression.

Research Project

Project/Area Number 18K13227
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOdawara Junior College

Principal Investigator

SUGINAKA Takuo  小田原短期大学, 保育学科, 専任講師 (70755917)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords聴覚障害 / キャリア発達 / 混合研究法 / 縦断調査 / 大学生 / キャリア教育 / 就労支援 / 障害学生支援 / 縦断研究 / 混合研究 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

A longitudinal study of hearing-impaired students enrolled at university was conducted over a four-year period from the time of admission to graduation. However, this study was affected by a decrease in the number of subjects surveyed due to leaves of absence and withdrawals, as well as the COVID-19 infection, which made the analysis difficult in some respects. Therefore, this study is considering switching to a case-based analysis in the future. Incidentally, this study was terminated midway due to the adoption of a new project. The results of the final year and the overall analysis will be reported in the new project.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害者は、自身の障害に対する自己理解・自己吟味が不足することによって、早期離・転職の傾向にあることがいわれている。そのため、学生の時分よりさまざまな可能性に触れ、自らに適性のあること・ないこと、やりたいこと・やりたくないこと等を自主的に選択していく機会が求められている。しかしながら、上述した事象は周囲の者により経験的に語られている側面もあり、実証的研究をとおして、彼らの心理的発達を把握する。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Exploratory Study on Career Development of Hearing-Impaired Students2020

    • Author(s)
      杉中 拓央、原島 恒夫
    • Journal Title

      Total Rehabilitation Research

      Volume: 8 Issue: 0 Pages: 13-21

    • DOI

      10.20744/trr.8.0_13

    • NAID

      130007867096

    • ISSN
      2188-1855, 2189-4957
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 聴覚障害学生のキャリア発達及びその促進と抑制に関する追跡研究II2020

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(Web)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生のキャリア発達及びその促進と抑制に関する追跡研究2019

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期にある人工内耳装用者と非装用者におけるワークキャリア観の比較2019

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 手持ちでどこまでゆけるのか? 助走は何メートル必要?2019

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      聴覚障害児者のキャリア発達支援 Outreach33.jp 年次報告会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生のキャリア発達と職業興味2018

    • Author(s)
      杉中拓央・原島恒夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 先進校において選択的に支援を受けず卒業・就職した聴覚障害学生の1例2018

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      第14回日本聴覚障害学生高等教育支援シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害学生支援の歴史的経緯と課題2018

    • Author(s)
      杉中拓央
    • Organizer
      第122回発達科学研究交流会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教職をめざす人のための特別支援教育-基礎から学べる子どもの理解と支援2021

    • Author(s)
      杉中 拓央, 呉 栽喜, 松浦 孝明
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121432
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 聴覚障害児者のキャリア発達支援

    • URL

      http://outreach33.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi