• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental Process of Numerical Cognition during the Transition from Infancy to Early childhood

Research Project

Project/Area Number 18K13228
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHanazono University

Principal Investigator

Yamaguchi Maki  花園大学, 社会福祉学部, 講師 (20637623)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords数量認知発達 / カウンティング / 集合生成 / 数概念 / 基数の理解 / 乳幼児期の数量認知能力 / 乳幼児期の数量認知発達
Outline of Final Research Achievements

In special needs education, there are children who have difficulty learning math, such as cases with intellectual disabilities. Informal mathematics learning before school, especially during the transition from infancy to early childhood, may be difficult. In this study, an individual interview survey related to numerical cognition was conducted for children in early childhood. As a result, the stage of understanding the number as a symbol was presented. In addition, difficult stages and strategies to overcome were shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

数概念発達においては、乳児期の生得的な数量認知処理過程と幼児期の後天的な数量認知学習過程について乖離的に検討されてきた。本研究では、その連続性の一端を明らかにすることができたと考える。
また、従来の実験的研究では、課題達成年齢や課題間の関連性を報告するものが多く、発達支援を検討する材料としては間接的であった。本研究では、「どのように出来なかったのか」「どのように出来るようになっていくのか」という子どもの姿(方略)として発達の道筋を明らかにすることを試みた。これにより、発達のつまずきと乗り越えるステップがより具体的に示され、発達支援を検討する上で有用な知見を示唆できたと考える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 幼児の数理解における発達的変化の過程 ―つまずきを見せる子どもの学習支援に向けて―2020

    • Author(s)
      山口真希
    • Journal Title

      「発達・療育研究」京都国際社会福祉センター紀要

      Volume: 36 Pages: 9-22

    • NAID

      40022560810

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期初期における基数原理理解と子どもの方略2021

    • Author(s)
      山口真希
    • Organizer
      一般社団法人日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児にとって数えることと数が分かることーサビタイジングの境界を越える数の認識ー2020

    • Author(s)
      山口 真希
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi