Project/Area Number |
18K13228
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Hanazono University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
|
Keywords | 数量認知発達 / カウンティング / 集合生成 / 数概念 / 基数の理解 / 乳幼児期の数量認知能力 / 乳幼児期の数量認知発達 |
Outline of Final Research Achievements |
In special needs education, there are children who have difficulty learning math, such as cases with intellectual disabilities. Informal mathematics learning before school, especially during the transition from infancy to early childhood, may be difficult. In this study, an individual interview survey related to numerical cognition was conducted for children in early childhood. As a result, the stage of understanding the number as a symbol was presented. In addition, difficult stages and strategies to overcome were shown.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
数概念発達においては、乳児期の生得的な数量認知処理過程と幼児期の後天的な数量認知学習過程について乖離的に検討されてきた。本研究では、その連続性の一端を明らかにすることができたと考える。 また、従来の実験的研究では、課題達成年齢や課題間の関連性を報告するものが多く、発達支援を検討する材料としては間接的であった。本研究では、「どのように出来なかったのか」「どのように出来るようになっていくのか」という子どもの姿(方略)として発達の道筋を明らかにすることを試みた。これにより、発達のつまずきと乗り越えるステップがより具体的に示され、発達支援を検討する上で有用な知見を示唆できたと考える。
|