• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a data system (Japanese version of ODR) to support school-wide positive behavior support

Research Project

Project/Area Number 18K13230
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka Shoin Women's University

Principal Investigator

Tanaka Yoshihiro  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (60729143)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校規模ポジティブ行動支援 / SWPBS / 日本版ODR / データに基づく意思決定 / 応用行動分析 / 多層支援モデル / 学校規模のポジティブ行動支援 / SW-PBS / 学校規模のポジティブな行動支援
Outline of Final Research Achievements

To make school-wide positive behavior support (SWPBS) functional throughout schools, data on students must be collected and decisions related to support must be made. In this study, a data system to support SWPBS practices was developed. To this end, after (1) conducting a literature study on office discipline referral (ODR), the focus was shifted to (2) records of student guidance using the ODR form and (3) the frequency of use of the nurse’s office, as data on student behavior. Thereafter, the validity of all data was verified. In addition to verifying the validity, a PC application was developed for the Japanese version of ODR.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、SWPBSの実践を支えるデータシステムとして日本版ODRと保健室利用件数に焦点を当て、妥当性を検証した。妥当性を検証する中で、日本版ODRと保健室利用件数を組み合わせることによって、より包括的なデータに基づくSWPBSの実践及び研究の実施が可能となることが示された。これらの研究成果は、日本におけるSWPBSの実践及び研究の効果的な普及、発展を促進するものであると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (13 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校における不登校生徒に対するチーム主導型問題解決に基づく事例検討システムの効果2021

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59 Pages: 203-216

    • NAID

      40022781871

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)を支えるデータシステムとしてのODR2020

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 211-228

    • NAID

      130008000575

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)第1層支援の効果と社会的妥当性の検討2020

    • Author(s)
      大久保賢一・月本彈・大対香奈子・田中善大・野田航・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 34 Pages: 244-257

    • NAID

      130008000585

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cross-sectional study of associations between parenting behaviors and experiences of bullying and victimization in elementary and junior high school students2018

    • Author(s)
      村山 恭朗、伊藤 大幸、中島 俊思、浜田 恵、片桐 正敏、田中 善大、髙柳 伸哉、野田 航、辻井 正次
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 31-41

    • DOI

      10.11560/jhpr.161012072

    • NAID

      130007428923

    • ISSN
      2189-8790, 2189-8804
    • Year and Date
      2018-08-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校全体で活動の記録を取り活用するスクールワイドPBSの導入2018

    • Author(s)
      田中善大
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 46 Pages: 17-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における学年規模のポジティブ行動支援の問題行動に対する効果2021

    • Author(s)
      前川圭一郎・荻野昌秀・田中善大
    • Organizer
      日本発達障害学会56回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] かくも確立操作という概念は検討され続けるのか:三項随伴性の「本質」に関する含意2020

    • Author(s)
      武藤崇・嶋大樹・田中善大・島宗理・空間美智子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSにおけるデータに基づく意思決定システムを構築する2020

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSの実施校及び非実施校における教員個人の実行度の比較2020

    • Author(s)
      國廣彩子・藤枝周平・庭山和貴・田中善大・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘルスに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対香奈子・庭山和貴・田中善大・松山康成
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の成果と課題2020

    • Author(s)
      野田航・大久保賢一・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「学校教育」におけるポジティブ行動支援(PBS)の最前線2019

    • Author(s)
      大久保賢一・庭山和貴・田中善大・大対香奈子・野田航・平澤紀子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援が 小学生の学校適応に与える効果の検討2019

    • Author(s)
      國廣彩子・田中善大・庭山和貴・大対香奈子
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果2019

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模のポジティブ行動支援(SW-PBS/PBIS)の普及と継続性に必要なこと:誰のための,何を目的とした実践か2019

    • Author(s)
      大対香奈子・大久保賢一・田中善大・野田航・庭山和貴・藤枝静暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] PBS/ACTの行き着く先は『行動分析学との決別』か?2018

    • Author(s)
      田中善大・三田村仰・大久保賢一・庭山和貴・高橋稔・大月友
    • Organizer
      日本行動分析学会第36回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるスクールワイドPBSの導入と実践.2018

    • Author(s)
      大対香奈子・田中善大・庭山和貴・月本弾・小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援の 継続的取り組みの効果.2018

    • Author(s)
      月本彈・榎本大貴・大対香奈子・田中善大・野田航・大久保賢一
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 障害児保育2018

    • Author(s)
      鶴宏史・米倉裕希子・木曽陽子・高井弘弥・宇野里沙・佐藤智恵・春木裕美・松尾寛子・岡田佐和子・田中善大・森本誠司・中村朋美・神原知香
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi