• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Test

Research Project

Project/Area Number 18K13234
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Wakimoto Takehiro  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40633326)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords副校長 / 管理職 / メンタリング / 人材育成 / 教頭
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to elucidate the growth processes of vice-principals and to develop training programs informed by these findings. The research has demonstrated the significance of experiential learning in the professional development of vice-principals and has clarified the associated processes. Furthermore, it has investigated the relationships with other key stakeholders, including school principals, colleagues within their own schools, and principals and vice-principals from other schools, during their progression as administrators. Utilizing these insights, the study has developed and evaluated training programs specifically designed for newly appointed vice-principals. Participation in these training programs enabled vice-principals to engage in peer dialogues, reflect on their own experiences while acquiring knowledge about experiential learning, and listen to the experiences of senior administrators, thereby fostering contemplation of their future roles.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、副校長の成長における経験学習の重要性が実証され、校内外のメンタリング関係や横のつながりの関係が示されることで、メンタリングの重要性が明らかになった。社会的意義としては、副校長の育成に関する実践的な知見を提供することができ、主に行政研究などにおいて活用されることが期待できる。実際に新任副校長研修として実践されている自治体もあり、副校長の熟達への貢献が期待できる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] データと理論による対話型副校長研修の開発と評価2024

    • Author(s)
      脇本 健弘, 松原 雅俊
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 15 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ミドル期の教師を対象とした教職キャリア講座の開発と評価2022

    • Author(s)
      脇本健弘, 柳澤尚利
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 12(1) Pages: 160-169

    • NAID

      120007186284

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of Comments from Questionnaires on Experiences that Influenced the Growth of Principal and Vice-principal in Elementary School2021

    • Author(s)
      中尾 教子、平野 智紀、脇本 健弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 197-200

    • DOI

      10.15077/jjet.S44114

    • NAID

      130007995807

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スクールリーダーの経験学習と職務効力感2021

    • Author(s)
      スクールリーダーの経験学習と職務効力感
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 190-197

    • DOI

      10.18880/00013552

    • NAID

      120006957238

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10893

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 副校長の経験学習と成長に関する分析~横浜市での副校長への調査から~2021

    • Author(s)
      副校長の経験学習と成長に関する分析~横浜市での副校長への調査から~
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 235-242

    • DOI

      10.18880/00013547

    • NAID

      120006957233

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10888

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 副校長の経験学習に関する調査2020

    • Author(s)
      脇本健弘
    • Journal Title

      横浜国立大学教育デザイン研究

      Volume: 11 Pages: 218-226

    • NAID

      120006798994

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校における管理職の経験学習と組織文化に関する分析2022

    • Author(s)
      脇本健弘,柳澤尚利,町支 大祐,中尾教子,平野 智紀
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Teacher Education in the Global Era of East Asia - Focusing on Ed.D. and Master Programs for In-Service Teachers2022

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto, Bruce Landeran, Cheng, Chi Keung Eric, Nam-Phuong Nguyen, Takehiro Wakimoto, Kiyotaka Sakai
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メンタ-チ-ムへのスク-ルリ-ダ-の関与と成果に関する分析2021

    • Author(s)
      柳澤尚利,脇本健弘,木村充,中尾教子,平野智紀
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校カリキュラム・マネジメントの実行者にもとづく類型化の試み2021

    • Author(s)
      町支 大祐,大内美智子,中尾教子,平野智紀,脇本健弘
    • Organizer
      日本教育工学会2020年度春季全国大会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校副校長の職務支援に関する探索的研究2020

    • Author(s)
      脇本健弘,中尾教子,平野智紀
    • Organizer
      日本教育工学会2020年度秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校主幹教諭の成長に影響を及ぼした経験に関する自由記述の分析2020

    • Author(s)
      中尾教子,平野智紀,脇本健弘
    • Organizer
      日本教育工学会2020年度秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本教育工学会2019年度春季全国大会第34回大会講演論文集2020

    • Author(s)
      中尾教子,平野智紀,脇本健弘
    • Organizer
      日本教育工学会2019年度春季全国大会第34回大会講演論文
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 副校長の経験学習と成長に関する研究2018

    • Author(s)
      脇本健弘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教師が学びあう学校づくり : 「若手教師の育て方」実践事例集2021

    • Author(s)
      脇本 健弘, 町支 大祐(編)
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      第一法規
    • ISBN
      9784474074989
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「学校における働き方改革」の先進事例と改革モデルの提案 (第2章 主幹教諭のマネジメントへの効果的な関わりとその育成のあり方を執筆)2019

    • Author(s)
      藤原 文雄 (編著) 脇本健弘 第2章執筆
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi