• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Learning Portfolio for Fostering Critical Thinking Competence in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K13239
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionYokohama College of Commerce (2019-2022)
Aomori Chuo Gakuin University (2018)

Principal Investigator

Ishibashi Yoshikazu  横浜商科大学, 商学部, 准教授 (40604525)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords批判的思考能力 / ルーブリック / マインドマップ / 問題説明 / 情報整理 / 評価研究 / 論理的思考 / 学習ポートフォリオ / 課題認識 / 大学教育 / 科目横断 / 批判的思考 / 汎用的能力 / クリティカル・シンキング / リベラルアーツ / 学習評価 / 教育工学 / コミュニケーション学 / コミュニケーション教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a cross-curricula learning portfolio for fostering critical thinking ability that can be used for classroom lectures and off-campus training in university education. As a result, it was found that summarizing learning content and the arranging learning content logically and systematically were needed as the basic support for developing critical thinking. As the next stage of learning support, it was considered that focusing on evidence, evaluating information, and introducing logical results were needed. This study also found that learners required a specific syllabus and record of learning activities when filling in learning portfolio so that the learners could recall about what they learned and experienced in the past lectures and activities. This insight might be indicated that the high-context rubrics could support learners’ reflection and support for fostering critical thinking abilities by using the learning portfolio.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報技術の発展で変化し続ける社会において、またグローバル社会における様々な社会問題の解決にも必要とされる能力は、現実を構成する過程を正確に理解し、社会の改善に積極的に関ることができる批判的思考能力であることが指摘されている。本研究ではより良い社会を構成するための本質的で実用的な能力は批判的思考能力であるという位置づけから、その能力の段階的な育成方法について探求した。学習ポートフォリオという評価ツールを大学の授業内で使用して、学習者からデータを収集した。本研究期間では、批判的思考能力育成で必要とされる項目を整理し、評価実験からは特に能力育成の基礎段階で必要とされる教育支援の方法について考察した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] An Analysis about Long-term Learning Outcomes of Communication Education in Nursing Curriculum2021

    • Author(s)
      石橋 嘉一、豊増 佳子、川本 弥希
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 141-144

    • DOI

      10.15077/jjet.S44087

    • NAID

      130007995792

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コミュニケーション教育の長期的学習成果に関する研究: 看護学部における1年後、2年後の学習成果の検討2020

    • Author(s)
      石橋 嘉一、中川 孝子、三上 ふみ子、 豊増 佳子、五十嵐 紀子、川本 弥希
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考能力の評価に関する研究:構成要素と評価方法の基盤的研究2018

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会九州支部第25回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的思考能力育成を支援する学習ポートフォリオの開発:研究基盤構築のための評価方法の考察2018

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi