• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of media multitasking during learning

Research Project

Project/Area Number 18K13242
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Tajima Sachi  東海大学, スチューデントアチーブメントセンター, 准教授 (60589480)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマルチタスキング / 学習時のメディア利用 / web調査 / 大学生 / 高校生 / 学習時のメディア使用 / 遠隔授業 / 計量テキスト分析 / 共起ネットワーク / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

Media multitasking during learning was examined in relation to the actual conditions of university and high school students, factors related to individual differences, and learning outcomes. Learners perceived both positive and negative effects of media multitasking. It was also shown that the relationship with variables such as academic attention problems, self-efficacy, and learning outcomes varied depending on the learning situation and the purpose of media use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学生や高校生を対象にした複数の調査を行い、学習時のメディア・マルチタスキングの実態や個人差に関する要因、学習成果との関わりを検討した。学習状況(授業中・授業外の勉強中)とメディアの利用内容(学習に関連するもの・しないもの)によって学習に対する態度や学習成果との関連は異なっており、これらを区別して測定することの意義が示された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 学習時のメディア・マルチタスキングの効果に対する態度の測定2023

    • Author(s)
      田島 祥
    • Journal Title

      東海大学スチューデントアチーブメントセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 11-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of digital media use on academic achievement: A three-wave longitudinal study.2022

    • Author(s)
      Sachi Tajima
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 16 Pages: 5-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] メディア利用が学業成績に及ぼす影響-小学生,中学生,高校生を対象とした親子パネル調査の二次分析-2022

    • Author(s)
      田島 祥
    • Organizer
      日本社会心理学会第63回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Characteristics of media multitasking during academic activities among Japanese university students.2021

    • Author(s)
      Sachi Tajima
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習時のメディア・マルチタスキングとその効果に対する態度との関連2021

    • Author(s)
      田島 祥
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業における学習時のメディア・マルチタスキング2021

    • Author(s)
      田島 祥
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習時のメディア・マルチタスキングにおける個人差の検討2020

    • Author(s)
      田島 祥
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における学習時のメディア・マルチタスキングの特徴2019

    • Author(s)
      田島 祥
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi