• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of learning support system for acquiring acupressure skill of masseur

Research Project

Project/Area Number 18K13249
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

ONUKI Mutsumi  常葉大学, 保健医療学部, 准教授 (80708892)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords指圧技能習得 / 圧センサー / シミュレーター / 学習支援 / シミュレータ / 指圧技能修得 / スマートラバーセンサ / 見える化
Outline of Final Research Achievements

It is an important issue to make acupressure teaching methods and the mastering of practical acupressure-related skills objective in the learning of acupressure techniques to complete specialized courses for acupuncturists or physiotherapists. In the aim of mastering the acupressure techniques, this study involves the construction of a system that makes the mastering of acupressure skills objective by measuring pressure using a cloth-shaped pressure sensor and indicating the amount of pressure by way of audio for visually impaired people. By doing this, the objective is to develop a simulator that will be useful for mastering manual skills such as in the training of acupuncturists, including those who are visually impaired, and to take a step away from experienced-based education to systematize the mastering of scientific manual skills by making the effect of education tangible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で作製した機器によって定義された指圧技能の巧拙については、指圧の客観的評価につながる方向性を示した。また晴眼学生・視覚障がい学生いずれにおいてもシミュレーターによって個々の母指圧についての運動感覚の形成は十分為されたとはいえなかったが、左右同時圧しの場合の同期についてはシミュレーターを使った練習によって運動感覚が形成されたという結果となり、シミュレーターを使った実技習得が有意義であるという成果が得られた。これにより視覚障がいによる感覚情報の不足を聴覚で補うという方向性は一定の成果を得られたと考える。これらは今後の指圧手技習得のための教育に活用できる技術としての意義があるといえる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 圧センサーを活用した指圧技能習得のための学習支援システムの構築-シミュレーター即時効果の検討-2020

    • Author(s)
      小貫睦巳
    • Journal Title

      日本ヒューマンケア・ネットワーク学会誌

      Volume: 18 Pages: 66-71

    • NAID

      40022411296

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 圧センサーを活用した指圧技能習得のための学習支援システムの構築2019

    • Author(s)
      小貫睦巳
    • Journal Title

      日本ヒューマンケア・ネットワーク学会誌

      Volume: 17 Pages: 110-114

    • NAID

      40022078384

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 圧センサーを活用した指圧技能習得のための学習支援システムの構築 -音声によるフィードバック機能の検討-2020

    • Author(s)
      小貫睦巳
    • Organizer
      日本ヒューマンケア・ネットワーク学会第20 回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 圧センサーを活用した指圧技能習得のための学習支援システムの構築 -シミュレーター即時効果の検討-2019

    • Author(s)
      小貫睦巳
    • Organizer
      日本ヒューマンケア・ネットワーク学会第19回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 圧センサーを活用した指圧技能習得のための学習支援システムの構築2018

    • Author(s)
      小貫 睦巳
    • Organizer
      日本ヒューマンケア・ネットワーク学会第18回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi