• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational program for effective academic presentation skills for scientists in English

Research Project

Project/Area Number 18K13257
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Shimamura Toyoko  大阪大学, 工学研究科, 招へい教員 (70808766)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語プレゼンテーション / 理系の英語 / 英語プレゼンテーション指導法 / 若手研究者育成 / 科学技術英語 / 研究発表 / ESP教育 / 英語プレゼンテーション教育 / アカデミックプレゼンテーション / 英語母語話者の科学者 / 学術英語 / 研究者の英語 / プレゼンテーション / 英語教育 / ESP / グローバル人材育成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop effective teaching methods for scientific English presentation based on empirical research. This study is based on the knowledge gained from scientists who are members of discourse community that is indispensable for genre analysis in the field of English for specific purposes.
The data was obtained through a questionnaire survey and interviews with both native English speaking scientists and non-native English speaking scientists. By using educational implication from this study, the systematic teaching methods for scientific English presentation were constructed. The research results were widely disclosed in paper and book publications, conference presentations, and seminars.
The aim of this study has been successfully achieved and the systematic teaching methods of academic presentations in English has been a helpful resource to researchers in various fields, especially young researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果により、これまで曖昧であった英語プレゼンテーション指導の指針が、実証研究により確立され、体系的な指導方法が開発された。また、取得が困難である科学者からのデータを取得し、過去の研究において、重要とされつつもあまり反映されていなかったディスコースコミュニティのメンバーの知見を取り入れた実践的な英語アカデミックプレゼンテーションの指導法の開発を実現させた。さらに、構築した指導法の効果を検証を行った結果、一定の教育効果が認められた。本研究により、日本の科学技術における学術の国際交流促進、グローバルレベルでの日本の科学技術研究の競争力向上、および日本の若手研究者育成の促進が期待される。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 受講生の自己評価から見た科学技術英語プレゼンテーション指導の効果2021

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring strategies for effective academic presentations in English: From the viewpoints of native English-speaking scientists2021

    • Author(s)
      Toyoko SHIMAMURA
    • Organizer
      56th RELC International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語アカデミックプレゼンテーションを成功させる技術― 研究を基盤とした実践的手法 ―2021

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      大阪大学マルチリンガル教育センター主催FDセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人発表者の英語での質疑応答スキルにおける課題と改善策の調査 ーNSとNNSのエキスパートから得た知見と指導への応用ー2021

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      第65回JASEC関西地区研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 英語アカデミックプレゼンテーションの成功要因を探る-英語母語話者の理系研究者から得た知見2020

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      令和2年度第1回大阪大学マルチリンガル教育センターFDセミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What Are Successful Q & A sessions in Scientific Presentations?: A Comparison Study Between Native English Speaking Scientists and Non-Native English Speaking Scientists2020

    • Author(s)
      Toyoko SHIMAMURA
    • Organizer
      2020 European Advanced Educational Technology Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人研究者の英語プレゼンテーションにおける課題:英語母語話者の研究者の視点から2019

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科学技術英語プレゼンテーションを成功させるために2019

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      2019年度JACET関西支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Effective Teaching Methods and Materials for Q & A sessions in Academic Presentations Based on the Needs of Nonnative English-speaking Scientists2018

    • Author(s)
      Toyoko SHIMAMURA
    • Organizer
      The 17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語アカデミックプレゼンテーションの指導方法と自己研鑽システムの開発2018

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      学術英語学会 第4回, 年次研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国際発信力を高めるための英語プレゼンテーションの技法2018

    • Author(s)
      島村 東世子
    • Organizer
      第58回日本核医学会学術総会 合同特別企画 英語プレゼンテーション講座
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 理系研究者からの知見に基づく科学技術英語プレゼンテーション指導法2021

    • Author(s)
      島村東世子
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597141
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi