• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting Consumer Power through a Mathematical Pedagogical Approach to Resolve the Problem of High Gaming Bills among Elementary School Children

Research Project

Project/Area Number 18K13262
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

KUMODE Masafumi  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 講師 (50806635)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords確率概念 / 期待値 / 小学校 / 認識調査 / 期待値判断 / リスク概念 / 確率 / 横断的調査 / リスク / 期待値概念 / 教材開発 / 小学生 / 子どもの認識 / 消費者力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop teaching materials on probability after elucidating the characteristics of the cognitive content related to the concept of probability possessed by learners at the elementary school level in Japan, and to verify the effects of the materials through classroom practices. As a result of the study, it was first shown through survey research that learners at the elementary school level deal with uncertain events by considering not only the magnitude of the probability but also the magnitude of the value of the event that occurs. Second, the effectiveness of and issues with the teaching materials on probability developed based on the cognitive content of learners were clarified through educational practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

スマートフォン利用者の低年齢化に伴い新たな消費スタイルが浸透していく中,小学校段階の学習者の不確実事象に対する合理的な判断力の育成は喫緊の課題である。しかし数学の他領域に比べると小学校段階における確率領域の研究成果の蓄積は十分とは言えない。本研究で得られた確率概念に関する認知内容の特徴や実践の効果に関わる知見は,実証的な立場から検証されたものであり,小学校段階における確率学習への示唆を与えるものである。これらの意味から学術的にも社会的にも意義があったものと考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校第6学年における投影図の描画と読み取りに関する空間認知能力2022

    • Author(s)
      五十嵐彩香, 藤川洋平, 西村保三, 口分田政史
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 6 Pages: 211-236

    • NAID

      120007188443

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校段階の確率学習における割合的な見方の困難性と課題ー中学年を対象にした教育実践の分析を通してー2022

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 46 Pages: 13-21

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育内容領域「環境」における数学概念の内容に関する検討ー幼児期における確率概念の遊び・学びの可能性と意義ー2021

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 46 Pages: 19-26

    • NAID

      120007147687

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校段階における確率教育の内容と方法の構築-確率判断と期待値判断の関連性に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      放送大学大学院文化科学研究科博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-246

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校高学年における期待値の大小判断2020

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 15(2) Pages: 47-59

    • NAID

      40022316049

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Cross-sectional Examination of Children’s Judgment of Expected Value2020

    • Author(s)
      Masafumi KUMODE
    • Journal Title

      Beitrage zum Mathematikunterricht 2020

      Volume: 2 Pages: 577-580

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校第1学年を対象とした「確率」教育の実践2019

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 60(1,2) Pages: 113-121

    • NAID

      130007941806

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校中学年を対象とした「確率」の教授学習過程開発2019

    • Author(s)
      口分田政史
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 3 Pages: 225-240

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学校段階における学習者の関数概念に関する認知的研究2022

    • Author(s)
      河原司, 藤川洋平, 口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校段階における証明の生成過程に関わる学習困難性に関する研究2022

    • Author(s)
      松浦妃南, 藤川洋平, 口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校高学年における具体例同定に焦点を当てた数学的読解力に関する研究2022

    • Author(s)
      堀田祐里, 中嶋勇貴, 口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における確率概念の遊び・学びの可能性と意義2021

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校段階における投影図の描画認知と読み取り認知の関連性2021

    • Author(s)
      五十嵐彩香, 口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中連携を意識した斜投影図に焦点を当てた空間認知能力に関する研究2021

    • Author(s)
      五十嵐彩香, 口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第1,2,3学年における確率・期待値判断2019

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      日本教授学習心理学会 第15回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 初等教育段階における確率・期待値理解の横断的検討2019

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会 秋季例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年における期待値の大小判断に関する研究Ⅱ2019

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      数学教育学会春期年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第6学年における期待値の大小判断に関する認識の様相2018

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校第6学年における期待値の大小判断方略に関する考察2018

    • Author(s)
      口分田政史
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年における期待値の大小判断に関する研究2018

    • Author(s)
      口分田政史,進藤聡彦,守屋誠司
    • Organizer
      数学教育学会秋季例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校指導法 算数 改訂第2版2019

    • Author(s)
      守屋誠司,高阪将人,太田直樹,丹洋一,詫摩京未,加藤卓,岡部恭行,口分田政史,奥山賢一,富永順一
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405761
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi