• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Characteristics of project work based on nature experiences in early childhood education and care in Germany

Research Project

Project/Area Number 18K13263
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionYamagata University (2019-2020)
Shuko Junior College (2018)

Principal Investigator

Goto Mina  山形大学, 地域教育文化学部, 講師 (10817711)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords自然体験 / 科学的体験 / プロジェクト活動 / プロジェクト / 自然科学 / 幼児 / ドイツ
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop, implement, and evaluate a project work based on nature experiences (PBN) program. In this study, the PBN was developed based on the characteristics of the project work, which were revealed by analyzing related papers, books, and findings from the fieldwork at several centers for early childhood education and care in Germany. Further, it resulted from discussions on educational and environmental conditions with a center for early childhood education and care that could provide practical cooperation. The results of verifying the effectiveness of the developed PBN showed that the PBN affects children’s scientific perceptions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、幼児期の子どもと自然との関わりは、子どもの好奇心や思考力等の基礎を培う上で重要とされており、子どもがどのように自然と関わったらよいのか、保育者がどのようにそれを支援したらよいのか、といった自然体験のあり方についての議論が一層求められている。そこで本研究では、自然体験型プロジェクト活動を分析し、その特徴を見出すとともに、それらの特徴を導入した実践を行い、子どもの科学的認識に一定の影響を及ぼし得ることを解明した。以上の知見は、幼児期における自然体験のあり方に一つの示唆を与え得るものであり、この点に意義があると考える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 自然体験型プロジェクト活動が子どもの科学的認識に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      後藤みな
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 29 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツの幼児教育におけるプロジェクト活動の計画段階にみる指導の特質2020

    • Author(s)
      後藤みな
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44 Pages: 469-472

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] プロジェクト活動の実施・まとめの局面にみる知識・技能の獲得の機会 ―ベルリンKlax幼稚園におけるリンゴプロジェクトを事例にして―2019

    • Author(s)
      後藤みな
    • Journal Title

      修紅短期大学紀要

      Volume: 39 Pages: 65-80

    • NAID

      40021919509

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Improvements in children’s scientific perceptions of changes in water states through project work based on nature experiences2021

    • Author(s)
      Mina Goto
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツ幼児教育におけるプロジェクト活動のテーマにみる特徴2020

    • Author(s)
      後藤みな
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会第59回東北支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの幼稚園におけるプロジェクト活動の学習環境整備の視点2020

    • Author(s)
      後藤みな
    • Organizer
      令和2年度日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの幼稚園におけるプロジェクト週間の分析2020

    • Author(s)
      後藤みな
    • Organizer
      令和2年度日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児を対象にした自然科学領域のプロジェクト活動を開発する時の留意点2019

    • Author(s)
      後藤みな
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi