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A study of the effect of collaborative group activities in online games on real social skills

Research Project

Project/Area Number 18K13283
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionUniversity of Shizuoka,Shizuoka College (2019)
Chukyo University (2018)

Principal Investigator

TAKADA Keisuke  静岡県立大学短期大学部, 短期大学部, 講師 (30817440)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsMMORPG / ソーシャルスキル / コミュニケーションスキル / 協調行動 / オンラインコミュニティ
Outline of Final Research Achievements

Recently, the effect of communication in online games has attracted attention; however, the question is whether or not it will spread to the real world.
This research focuses on the fact that massively multiplayer online role-playing game (MMORPG) players utilize group problem-solving abilities in the virtual world. We conducted a panel survey at three points in the virtual and real worlds. Then, we analyzed the effect of in-game experience on the real world using a cross-lagged panel analysis. We found that group problem-solving abilities in the game world have a significant positive causal effect on the same abilities in the real world.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,インターネット上の仮想世界での活動の価値について繰り返し議論が行われている。その中で,本研究は,インターネット上で複数人がリアルタイムに協同するオンラインゲーム(MMORPG)に焦点を当て,プレイヤー同士で行う高難度の集団問題解決活動が現実世界の集団問題解決能力の向上に及ぼす影響について検討を行った。その結果,仮想世界の集団問題解決能力が現実世界の集団問題解決能力にポジティブな影響を及ぼすことが示された。
本研究は,これまで検討されてこなかったオンラインゲームプレイヤーの高難度の集団活動を対象にしたことで,仮想世界における活動の価値を議論する際に重要となる一つの知見を提供したと考える。

Report

(3 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Presentation] オンラインゲームの仮想世界における活動は現実世界にどのような影響を及ぼすか2019

    • Author(s)
      高田佳輔
    • Organizer
      中京大学現代社会学部・大学院社会学研究科主催学術講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Influence of collaborative activities in massively multiplayer online role-playing games on real-world group activity: - Examining causality using panel data for three time points -2019

    • Author(s)
      高田佳輔
    • Organizer
      2019 DIGRA INTERNATIONAL CONFERENCE: GAME, PLAY AND THE EMERGING LUDO-MIX
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] [SS-003] 公募シンポジウム3 心理学研究における構造方程式モデリング(SEM)の役割とピットフォール(2)2019

    • Author(s)
      企画代表者, 話題提供者, 伊藤 大幸, 話題提供者, 谷 伊織, 話題提供者, 行廣 隆次, 話題提供者, 坪田 祐基, 話題提供者, 高田 佳輔, 指定討論者, 村上 隆, 司会者, 平島 太郎
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] オンラインゲームの仮想世界における活動は現実世界にどのような影響を及ぼすか2019

    • Author(s)
      高田佳輔
    • Organizer
      中京大学現代社会学部・大学院社会学研究科学術講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンラインゲームにおける協調的集団活動が現実の集団活動能力に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      高田佳輔
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会 2018年 夏季研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2021-02-19  

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