• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reality and Discrimination of Parents Accompanying Disabled Children

Research Project

Project/Area Number 18K13296
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Kurita Tokika  三重大学, 教育学部, 准教授 (90727942)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords障害者権利条約 / 障害者差別 / インクルーシブ教育 / 社会構築主義 / 付き添い / 差別 / 合理的配慮 / 障害 / 構築主義 / ライフストーリー / 愛情規範 / 障害児
Outline of Final Research Achievements

This study of parental accompaniment of disabld children revealed the following. Disabled children have been excluded from "us" and have been regarded as "others" by special needs education. The system of care by a limited number of persons restricts the life of disabled people. And the problems of disabled people surrounded by certain others are understood by those around them as special problems, rather than universal problems in society. Parental accompaniment of children with disabilities is a theme that goes beyond the right to education for children with disabilities, and is linked to discussions about what education is a place to do and what kind of society to build.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、ほとんど研究関心が向けられてこなかった障害児への付き添いについて、歴史的な変遷とともに、現在も続く付き添いの制度的欠陥とその経験の意味を明らかにしたことである。
付き添い解消における社会的障壁として、付き添いを差別と捉えるフレームワークの不足、障害児に対する特別支援教育というシステム、障害児を家族で支えることを基本とする認識や社会制度が浮かび上がった。これらに基づいて付き添い解消の実践を発展させることが、社会的意義として挙げられる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Japanese Educational Psychological Agenda for Inclusive Education2020

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 59 Issue: 0 Pages: 92-106

    • DOI

      10.5926/arepj.59.92

    • NAID

      130007935426

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 障害のある子どもの保護者の学校における付き添いの実態 : 兵庫県における調査を通して2018

    • Author(s)
      栗田 季佳・一木 玲子・堀 智晴・堀 正嗣
    • Journal Title

      公教育計画研究

      Volume: 9 Pages: 96-111

    • NAID

      40021658605

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会構成主義から考える「難聴」の構成と支援の可能性2020

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会自主シンポジウム「多様な難聴者・中途失聴者への支 援のあり方を考える」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 就学における障害のある子どもへの付き添いの多義性―母親のナラティブ―2019

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 障害とパーソナリティを如何に捉えるべきか2019

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 当事者からみた特別支援教育2018

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害の意味を捉えなおす-心理学的アプローチ-2018

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害学生における学生サポーターの導入 指定討論2018

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 障害理解のリフレクション2023

    • Author(s)
      佐藤貴宣・栗田季佳
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ちとせプレス
    • ISBN
      4908736308
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 難聴者と中途失聴者の心理学―聞こえにくさを抱えて生きる―2020

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 現代用語の基礎知識2020

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      自由国民社
    • ISBN
      9784426101381
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 北村英哉・唐澤穣(編) 偏見や差別はなぜ起こる?2018

    • Author(s)
      栗田季佳
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      ちとせプレス
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi