• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of gratitude in young children as an emotional foundation of reciprocal behavior

Research Project

Project/Area Number 18K13300
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo (2020-2022)
Maebashi Kyoai Gakuen College (2018-2019)

Principal Investigator

Sato Kensuke  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (00761686)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords互恵性 / 感謝 / 幼児 / 社会的認知 / 遠隔子ども研究 / オンライン実験
Outline of Final Research Achievements

Experiments was conducted to examine the sensitivity of young children as recipients of help to the cost of the helpers. We manipulated the cost of the help to the target children, and examined the children's expressions of gratitude, the amount of return, and the preferences among the helpers for the relatively high-cost and low-cost helpers. Results showed no differences in responses to high-cost versus low-cost helpers, nor did the responses change with age. The results suggest that sensitivity to helping cost in the arousal of gratitude develops in school age and later.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児における互恵性は単に受けた利益の大きさのみに駆動されるものではなく,援助者の善意の有無を考慮して返報量や社会的評価を変えるなど,その背後に感謝の萌芽が認められる。しかし,向社会的行動の送り手がかけたコストの高低が,幼児における感謝の生起や互恵性に影響を与えるかどうかは未解明であった。本研究では,援助者がかけたコストの高低を操作した実験により,援助者のコストに対する感受性が幼児期において認められないことを多角的な指標を用いて明らかにしたものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2019

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 紙とデジタル/イラストとアニメ:読書における幼児の思考と行動のメディア間比較2023

    • Author(s)
      佐藤賢輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児における家庭での読書およびスクリーン視聴の実態とリテラシーおよび社会情動的スキルとの関連2022

    • Author(s)
      佐藤賢輔
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本・本・デジタルメディアと子どもの心理学2022

    • Author(s)
      佐藤賢輔
    • Organizer
      第108回全国図書館大会群馬大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児と保護者による絵本およびデジタル絵本の共同読み場面の比較:オンライン実験による検討2021

    • Author(s)
      佐藤賢輔・浜名真以・廣戸健悟
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 絵本およびデジタル絵本を読む際の母子相互作用の分析2021

    • Author(s)
      浜名真以・佐藤賢輔・廣戸健悟・二村郁美
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Zoomを用いた対話型のオンライン実験:絵本の読み聞かせをテーマとして2021

    • Author(s)
      佐藤賢輔・浜名真以
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児における他者の指さしの意図の推論2019

    • Author(s)
      佐藤賢輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi