• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on "acceptance of self-strengths" in psychoeducation programs

Research Project

Project/Area Number 18K13307
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2019-2021)
Kanazawa Gakuin University (2018)

Principal Investigator

MORIMOTO YOSHIYUKI  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90780966)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsポジティブ心理学 / 強み / 強み受容 / 人間関係 / 心理教育プログラム / 強みの活用 / 強みの認識 / 他者の強み / ウェルビーイング / 心理学的介入プログラム / キャリア形成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the acceptability of one's own strengths and to clarify the process of influence on well-being. In study 1, I interviewed participants in the Strengths Based Program and examined the characteristics of Strengths acceptance. In Study 2, I developed the strength acceptance scale. In Research 3, I divided the types according to how the strengths were accepted. In studies 4, 5, 6, examined the relationship between strength acceptance measures and other psychological scales, and showed that accepting strengths has a positive impact on well-being in various aspects. In Study 7, I examined the process the strength acceptance affects well-being using a structural equation model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、強みの受け入れやすさに焦点を当てて研究した。調査の結果、強みを受け入れにくい者がおよそ4割弱の割合で存在することが明らかとなった。これには文化的な要因も考えられた。強みの受け入れることは、全般的に人のウェルビーイングに寄与するものであり、強みの受容を促進することによる対自・他者関係への負の影響は本研究による検証ではみられなかった。これまでの心理学的研究では自己のネガティブな側面を受け入れることについての研究や支援方法に焦点が当てられていたが、強みの受け入れやすさ(にくさ)に焦点を当てた研究や支援方法の開発の必要性を示したことは学術的な意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] The effect of career development program to focusing on the job interview for university students: To work positively on the job interview2021

    • Author(s)
      森本 哲介、高橋 誠
    • Journal Title

      The Japanese Journal of career education

      Volume: 40 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.20757/jssce.40.1_1

    • NAID

      130008110872

    • ISSN
      1881-3755, 2432-3934
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploratory Study on Strength-Spotting of Education College Students2021

    • Author(s)
      高橋 誠、森本 哲介
    • Journal Title

      Journal of School Mental Health

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 24-32

    • DOI

      10.24503/jasmh.24.1_24

    • ISSN
      1344-5944, 2433-1937
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校の組織風土と教師の教科指導学習動機およびエンパワメントとの関連2021

    • Author(s)
      森本 哲介
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 7-14

    • NAID

      120007175518

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現職教員のストレングススポッティングに関する探索的検討2021

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 58 Pages: 57-63

    • NAID

      120006980673

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 自己の強み/弱みの受容と,陽性感情抑制,他者からの評価に対する不安 との関連2021

    • Author(s)
      森本哲介
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己の強みの受け容れと本来感、マインドフルネス、体験の回避との関連2021

    • Author(s)
      森本哲介 , 高橋誠
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己の強み/弱みの受容と仮想的有能感の関連2021

    • Author(s)
      森本哲介, 高橋誠
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 強み受容尺度作成の試み2020

    • Author(s)
      森本哲介・高橋誠
    • Organizer
      日本感情心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の「児童生徒の強みを見出し活かす力」の育成2019

    • Author(s)
      森本哲介
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SBP実施過程における「自己の強みの受け入れ」に関する研究2019

    • Author(s)
      森本哲介 高橋誠
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effect of intervention of using the “psychological strengths”adapted to Japanese culture2019

    • Author(s)
      MakotoTakahashi YoshiyukiMorimoto
    • Organizer
      World Congress on Positive Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育専攻学生を対象とした強みを用いた介入プログラムが保育者効力感に与える効果2019

    • Author(s)
      高橋誠、森本哲介
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 強みに関する主観的感覚がキャリア形成の動機付けに与える影響2018

    • Author(s)
      森本哲介、高橋誠
    • Organizer
      日本産業カウンセリング学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi