• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Problem Behaviors and Teachers' Guidance of Students in the Transition from Childhood to Adolescence

Research Project

Project/Area Number 18K13311
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Kaneko Yasuyuki  静岡大学, 教職センター, 講師 (00710641)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校適応 / 児童期 / 青年期 / 問題行動 / 向学校的行動 / 生徒指導 / 縦断調査 / 教師の関わり / ソーシャルサポート / 学校内問題行動 / 教師関係 / 思春期 / 発達に応じた教師の関わり / 環境移行
Outline of Final Research Achievements

The nine years of integrated education at the compulsory schooling level has begun. In the past, elementary and junior high schools had different cultures and environments, but in integrated elementary and junior high education, attempts are being made to reduce the differences between the two environments. However, even if the differences between the elementary and junior high school environments are reduced, the developmental milestones of childhood and adolescence will not disappear. Therefore, it is necessary to conduct research that can longitudinally capture school adjustment during the transition from childhood to adolescence, and to conduct research that captures the development from elementary to middle school. In this study, we constructed a scale to capture school adjustment and clarified the development from childhood to adolescence through a longitudinal survey.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,以下の3つである。1つ目は,小学校から中学校への移行期における発達と学校適応を捉えるための尺度を構成したことである。具体的には,学校内問題行動尺度,向学校的行動尺度,教師の関わり尺度を構成した。2つ目は,同じ学区にある公立小学校と中学校で調査を行うことで,小学校4年生から中学3年生までの5時点にわたる縦断データを収集したことである。3つ目は,小学校から中学校への移行期における学校適応の変化を明らかにしたことである。具体的には,学校享受感は,小学校から中学校への移行期においてその得点が低下していた。また,対友人的問題行動と授業関連問題行動が中1で上昇することが明らかとなった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 小学生から中学生への移行をとらえる学校適応尺度と生徒指導尺度の作成 -学校内問題行動尺度,向学校的行動尺度,教師の関わり尺度についての横断的・縦断的検討-2021

    • Author(s)
      金子泰之
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 17 Pages: 69-77

    • NAID

      120006999379

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Teacher-child relationship that promotes school adaptation in childhood: -How should teachers change their interaction with developing children?-2021

    • Author(s)
      Yasuyuki Kaneko
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校の学級の雰囲気の高低別にみる教師の関わり方と学校享受感の関係2020

    • Author(s)
      金子泰之
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の関わり方が児童期の学校適応に与える影響 -学校享受感と学級の雰囲気に注目した学年別の分析-2019

    • Author(s)
      金子泰之
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童期から思春期にかけての移行を捉える問題行動尺度と向学校的行動尺度2019

    • Author(s)
      金子泰之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童期における学校内問題行動と向学校的行動の変化2018

    • Author(s)
      金子泰之
    • Organizer
      心理科学研究会秋の研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Problem Behavior of junior high school students in Japan: Psychological Characteristics of Bullies in Junior High School2018

    • Author(s)
      Yasuyuki Kaneko
    • Organizer
      European Association for Research on Adolescence
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi