• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Adoption promotion method using multilayered by school counselor

Research Project

Project/Area Number 18K13359
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionUniversity of Human Environments

Principal Investigator

Suzuki Mikie  人間環境大学, 人間環境学部, 研究員 (20536081)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校適応 / スクールカウンセラー / 縦断的研究 / 横断的研究 / 質問紙調査 / 投影法検査 / 小学生 / 高校生 / 学校不適応感 / 適応 / アセスメント
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to elucidate the process from maladjustment to adjustment in elementary to high school students, and to examine effective ways to support school counselors in promoting adjustment.
1) The results showed that the higher the level of school maladjustment, the higher the level of interest in school counselor. The SCT(Sentence Completion Test)showed a relationship between teacher image and interest in school counselor. 2) Rolefulness (role satisfaction), innate resilience, and school engagement were associated with reduced school maladjustment. 3) To reduce school maladjustment, it is necessary to provide opportunities to promote school bonds through role satisfaction experiences in school life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては以下の3点である。(1)学校不適応感の高い児童はSCへの関心が高くなっている。(2)SCT(文章完成法)において,”先生”について「怖い」「面白い」等と記述した児童は学校不適応感が高く,SCへの関心も高かった。(3)役割満足感や学校エンゲージメント,資質的レジリエンスは学校不適応感を抑制する可能性が示唆された。
社会的意義としては,学校不適応感を抑制するためには児童・生徒が学校生活のなかで役割を通して学校との絆を深めることが有効であること及び学校不適応感が高い児童は,教師に相談できずSCに関心を有している傾向が示されたため積極的に相談室を利用できる体制づくりの必要性が示された。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The Effects of Collaborative Block Creation on the Sense of Rolefulness2020

    • Author(s)
      Kato Daiki、Suzuki Mikie
    • Journal Title

      Journal of Psychology & Behavior Research

      Volume: 2 Issue: 1 Pages: p39-p39

    • DOI

      10.22158/jpbr.v2n1p39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Causal Relationship among Rolefulness, Self-esteem, and Depression2020

    • Author(s)
      Kato Daiki、Suzuki Mikie
    • Journal Title

      Journal of Psychology & Behavior Research

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: p32-p32

    • DOI

      10.22158/jpbr.v2n2p32

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Four-Quadrant Model of Rolefulness Development2020

    • Author(s)
      Daiki Kato, Mikie Suzuki, Hitomi Baba, Keiko Otsuka, Yukari Taniguchi, Sachiko Hida
    • Journal Title

      Education

      Volume: 141 Pages: 101-107

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思春期不登校の子どもをもつ母親の心理変容過程についての一考察2020

    • Author(s)
      前田利江・鈴木美樹江
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37 Pages: 537-558

    • NAID

      40022204743

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] School Maladjustment and Rolefulness during High School: A Longitudinal Cross-Lagged Panel Analysis2019

    • Author(s)
      Suzuki Mikie、Kato Daiki
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 171-174

    • DOI

      10.2132/personality.28.2.10

    • NAID

      130007741698

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2019-11-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校不適応感のプロセスに関する研究 ―リスク要因と保護要因に着目して―2019

    • Author(s)
      鈴木美樹江
    • Journal Title

      名古屋大学教育発達科学研究科博士論文

      Volume: ―

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の学校不適応感がスクールカウンセラーへの関心に与える影響2019

    • Author(s)
      鈴木美樹江,大塚敬子,肥田幸子,向井真美子,廣浦美穂
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 36(3) Pages: 635-645

    • NAID

      40021852051

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校不適応の保護要因に関する研究展望2019

    • Author(s)
      鈴木美樹江
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 65 Pages: 37-47

    • NAID

      120006594780

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学生における学校不適応感とロールフルネスに関する研究(1)―学校エンゲージメントを媒介としたプロセス検証―2020

    • Author(s)
      馬場ひとみ, 鈴木美樹江, 大塚敬子, 谷口由香莉, 肥田幸子, 加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生における学校不適応感とロールフルネスに関する研究(2)―学校生活と自尊感情を媒介としたプロセス検証―2020

    • Author(s)
      谷口由香莉, 鈴木美樹江, 大塚敬子, 馬場ひとみ, 肥田幸子, 加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生におけるロールフルネスに関する研究(5)―縦断的調査による学年差の検討―2020

    • Author(s)
      大塚敬子, 鈴木美樹江, 谷口由香莉, 馬場ひとみ, 肥田幸子, 加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生におけるロールフルネスに関する研究(4) -ロールフルネスと不適応徴候感がスクールカウンセラーへの関心に与える影響-2019

    • Author(s)
      鈴木美樹江・馬場ひとみ・大塚敬子・加藤大樹・谷口由香莉・肥田幸子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適応に関するSCT(Sentence Completion Test)研究(8) -先生のイメージについて"SCへの関心"と"不適応傾向"の高さから見えたもの-2019

    • Author(s)
      谷口由香莉・肥田幸子・鈴木美樹江・大塚敬子・馬場ひとみ・加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適応に関するSCT(Sentence Completion Test)研究(9) -先生のイメージについて"ロールフルネス"と"不適応傾向"の高さから見えたもの-2019

    • Author(s)
      馬場ひとみ・谷口由香莉・鈴木美樹江・肥田幸子・大塚敬子・加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ロールフルネス発達モデルとメンタルヘルスの関連-高校生を対象とした検討-2019

    • Author(s)
      加藤大樹・鈴木美樹江・馬場ひとみ・大塚敬子・谷口由香莉・肥田幸子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生における学校不適応感とロールフルネスとの関連 -3年間のデータを用いた交差遅延効果モデル分析による検討-2019

    • Author(s)
      鈴木美樹江,加藤大樹
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生におけるロールフルネスに関する研究(1)-小学生版ロールフルネス尺度の因子構造と信頼性の検討-2018

    • Author(s)
      馬場ひとみ,鈴木美樹江,大塚敬子,谷口由香莉,肥田幸子,加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生におけるロールフルネスに関する研究(2)-学年差による検討-2018

    • Author(s)
      大塚敬子,鈴木美樹江,馬場ひとみ,谷口由香莉,肥田幸子,加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生におけるロールフルネスに関する研究(3)-不適応要因とロールフルネスが不適応徴候感に与える影響-2018

    • Author(s)
      鈴木美樹江,大塚敬子,馬場ひとみ,谷口由香莉,肥田幸子,加藤大樹
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適応に関するSCT(Sentence Completion Test)研究(7)-スクールカウンセラーのイメージについて“SCへの関心”と“不適応傾向”の高さから見えたもの―2018

    • Author(s)
      谷口由香莉,肥田幸子,鈴木美樹江,大塚敬子,馬場ひとみ
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学校不適応感の心理学 : プロセスから捉えた予防的支援の構築のために2021

    • Author(s)
      鈴木美樹江
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515712
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi