• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an interprofessional education program for psychology students

Research Project

Project/Area Number 18K13362
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionMeiji University (2019-2021)
National Center of Neurology and Psychiatry (2018)

Principal Investigator

Kawashima Yoshitaka  明治大学, 文学部, 専任講師 (20647416)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsパイロット試験 / プログラム開発 / 専門職連携教育 / 学生 / 心理職 / オンライン / 介入研究
Outline of Final Research Achievements

The importance of Interprofessional Education (IPE) has been pointed out in order to effectively practice professional collaboration. However, there are few IPEs for psychology students, and their effectiveness is unknown. In this study, we have developed a "one-day complete IPE program" that psychology students can participate in, using two types of implementation methods: face-to-face and online. Then, the feasibility, safety, and efficacy of the program were examined by a single-arm open trial. The results showed that in both forms, this IPE program encourages positive change in the attitudes of participating students toward the professional collaboration. In the future, it is necessary to explore how to disseminate and implement this IPE program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、心理職養成課程にある学生が参加可能な「1日完結型IPEプログラム」が開発された。そして、本プログラムは、対面とオンラインの両方の実施方法において、受講した学生の専門職連携に対する態度をより好ましい方向へと変化させることが示された。本研究の成果は、新型コロナウイルス感染症感染拡大下およびその収束後の状況にも実施可能な、ニューノーマルに対応した新たな専門職連携の教育方法を検討するための一助となると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 医療領域での他職種協働:心理職に必要とされるスキルとその評価に関する系統的レビュー2019

    • Author(s)
      川島義高, 大槻露華, 安東友子, 山田光彦
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 第19巻2号 Pages: 221-232

    • NAID

      40021825472

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] One day専門職連携教育プログラムの効果研究: パイロット試験2020

    • Author(s)
      川島義高、日野耕介、井上佳祐、高井美智子、川本静香、大髙靖史、小高真美、米本直裕、山田光彦
    • Organizer
      第33回日本総合病院精神医学会総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 医療機関に勤務する心理職の他職種協働スキルに関する実態調査2018

    • Author(s)
      川島義高,米本直裕,山田光彦
    • Organizer
      第15回日本うつ病学会総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 現代の臨床心理学 第1巻2022

    • Author(s)
      川島義高(松見淳子・原田隆之編)
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 公認心理師ベーシック講座 健康・医療心理学(第8章チーム医療と多職種連携)2021

    • Author(s)
      川島義高(金沢吉展編著)
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065223772
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi