• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

看護学実習において学生が経験した「患者中心」の看護と教員の学生理解に関する研究

Research Project

Project/Area Number 18K17436
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

福井 里佳  慶應義塾大学, 看護医療学部(藤沢), 准教授 (00282210)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords看護学実習 / 看護学生 / 看護教員 / 学生理解 / 患者中心 / 患者理解 / 実習教育 / 学生 / 教員 / 実習経験 / 看護教育 / 実習
Outline of Annual Research Achievements

看護学生は、クリティカルシンキングや看護技術を習得するのみならず、看護実践の基盤となる患者中心の看護を学ぶことが重要である。しかし、学生は臨床経験が少なく、患者中心の看護を学ぶために実習での支援が必要である。文献検討を参考に、本研究において、患者中心の看護とは、看護学生や医療者の意図や価値観が先行することなく、患者や家族の思いや価値観、患者の生活者としての背景や健康状態をふまえて患者理解を深め、ニーズをとらえていくこと、患者の尊厳に配慮し、患者のニーズに応じて最善の利益に配慮した対応や看護援助を行うことと広く定義し、看護学実習において学生が患者中心の看護を行うために、教員が学生の患者理解をどのようにとらえて、患者中心の看護への学習支援をどのように行っているのかを明らかにするために、患者受け持ち実習を担当する看護教員を研究参加者としてインタビュー調査を実施した。
質的記述的研究デザインにより、佐藤(2008)の質的研究法を参考に、2023年末までにインタビューを終えた11名の研究参加者のインタビューデータを分析し、【学生の患者への視線の先をとらえる】【学生と患者との距離感を推し量る】【学生がもっている情報を患者に必要な看護の情報として意味づける】など9つのカテゴリーが見出され、第27回East Asian Forum of Nursing Scholars(香港)にてe-Poster発表(Teachers’ Understanding of and Support for Nursing Students Being Introduced to Patient-Centered Care in Clinical Nursing Practicums)を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2020年COVID-19の影響により、学事関連の業務が大幅に増えたことから研究進捗が遅れており、2022年よりデータ収集を開始することができ、2023年度内にデータ収集を終了したところである。

Strategy for Future Research Activity

2023年度末に追加で実施した研究参加者3名のインタビューデータを加えて、さらに分析を進め、今年度内に論文投稿の準備を進めていく予定である。

Report

(6 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2024 2019

All Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Teachers’ Understanding of and Support for Nursing Students Being Introduced to Patient-Centered Care in Clinical Nursing Practicums2024

    • Author(s)
      Rika Fukui
    • Organizer
      27th East Asian Forum of Nursing Scholars
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Study of educational methods to support students' learning during the clinical nursing practicum2019

    • Author(s)
      Rika Fukui
    • Organizer
      International Conference: How people learn ’WAZA' from the educational field of teaching and nursing
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi